Miljöpartiet struntar i oron på landsbygden

Replik till Emma Nohrén och Stina Bergström 15 mars Därför är inte markägarnas intressen viktigast

Miljöpartiet försvarade nyss i en debattartikel den nya sammansättningen av viltvårdsdelegationerna, i vilken den rödgröna regeringen ger miljöorganisationer större inflytande, istället för att besluten fortsatt ska tas av de som faktiskt berörs.

Hur kan Miljöpartiet säga att de värnar om landsbygdsborna när de inte inser allvaret i att människor tvingas se sina husdjur bli dödade? I Värmland drabbas lantbrukare och boende på landsbygden ständigt av rovdjursangrepp på sina husdjur. Att leva i rädsla för att sin hund, familjen trognaste vän ska dö eller att man tvingas avliva sina husdjur på grund av skador är inget som någon ska behöva uppleva. Detta viftar Miljöpartiet bort som en petitess och menar att boende på landsbygden ska leva med detta för att gynna ekoturismen. Detta är en absurd logik och leder till att människor inte kan leva ett normalt liv utanför staden.

Att storstaden ska bestämma över hur människor runt om i landet ska leva sina liv är inte bara en kränkning mot äganderätten utan också ett svek mot alla de som dagligen lever med ständig oro över sina barn, sin familj och sina djurs säkerhet.

Om Miljöpartiet verkligen insåg allvaret i rädslan för rovdjursangrepp runt om i landet skulle de inte låta viltvården styras från staden, där miljöorganisationerna har sitt fäste.

Vi uppmanar Miljöpartiet att tänka om och börja förstå den vardagen som människor lever i utanför staden.

Eskil Erlandsson (C)
Landsbygdspolitisk talesperson