En ny underklass riskerar växa fram

Svar till

Blerand Haliti 10 juli

Blerand Haliti skriver i sin insändare att han hör mellan raderna vad Annie Lööf (C) säger i sitt Almedalstal. Det vore mycket bättre om han i stället lyssnade på eller läste själva raderna nästa gång. Då skulle han bättre förstå innehållet.

Det låter på Haliti som att våra svenska arbetsgivare, med hjälp av Annie Lööf, i lönndom försöker göra sig av med så många arbetstagare som möjligt. Dessutom kan fel kön, sexuell läggning och kulturellt ursprung vara skäl nog att säga upp folk. Arbetstagaren ska stå med mössan i handen och vänta medan arbetsgivaren överväger en uppsägning vilket i sin tur innebär att han eller hon får gå från hus och hem. Fattigdom, armod och elände väntar bakom kröken och vi ser ett Sverige i fritt fall. En bättre kunskap och verklighetsförankring vore önskvärd. Jag tror inte ens att LO:s egna medlemmar tror på dessa mörka profetior.

Vi kan inte, som Lööf påpekar, se på medan ett nytt klassamhälle växer fram medan vi får en ny underklass som aldrig kommer in på arbetsmarknaden vilket danar kriminalitet och utanförskap. Varför ska vi behöva diskutera dessa frågor över huvud taget i en tid av högkonjunktur? Jo, därför att socialdemokraterna och LO har misslyckats att lösa detta problem.

Vi måste, som Centerpartiet genom Annie Lööf säger, ”Se över fyrkantiga regleringar, höga ingångslöner och höga skatter eftersom vi trots vår högkonjunktur och att företagen skriker efter arbetskraft, så befinner sig tre fjärdedelar av våra arbetslösa sig längre från arbetsmarknaden än någonsin tidigare”.

För att arbetslösheten ska ge vika krävs fler jobb och för att detta ska bli verklighet krävs bra villkor för de som skapar jobben, i första hand småföretagen. Detta i sin tur är förutsättningen för all vår välfärd, för bra vård, god sjukvård och framgångsrik utbildning.

Därför vill Centerpartiet att arbetslösheten ska ge vika och att vi ska ge bättre förutsättningar till de företag som skapar jobb. Därför ska vi hindra klyvningen av arbetsmarknaden. Därför vill vi göra arbetsrätten mer rättvis och modern. Därför vill vi att det ska löna sig att jobba och att fler enkla jobb ska växa fram på den svenska arbetsmarknaden (vilket till och med LO delvis har börjat inse). Därför, Blerand Haliti, ska vi ha ett starkt centerparti med Annie Lööf i spetsen, inför, under och efter valet 2018.

Torsten Torstensson (C)
Forshälla