Varför behöll ni jobbskatteavdragen?

Svar till Jörgen Hellman och Catharina Bråkenhielm Nu minskar vi skillnaderna i skatt

De socialdemokratiska riksdagsledamöterna Jörgen Hellman och Catharina Bråkenhielm fortsätter i en debattartikel att spy galla över jobbskatteavdragen som infördes av Alliansregeringen.

Om man nu tycker så illa om denna skattereform – varför valde man då att behålla den efter regeringsskiftet efter senaste valet? Om jobbskatteavdragen är så eländiga som Hellman och Bråkenhielm beskriver så hade ju det naturliga varit att de togs bort när man fick makten. Men icke – man valde att behålla avdragen för man insåg naturligtvis att det var en bra skattereform som gav mest till de som hade de lägsta inkomsterna. Det var en största köpkraftsförstärkningen någonsin. För en undersköterska motsvarade det lika mycket som en 13:e månadslön.

Sedan verkar Hellman och Bråkenhielm gått en kurs i debatteknik där ett av knepen är att om argumenteringen är svag så ska man höja rösten. Detta gör man nu i sin debattartikel genom osannolika överdrifter. Eller vad sägs om följande formulering: ”Dessutom skulle Centerpartiets politik innebära den största välfärdsslakten vi hittills sett”. Ska man ljuga så måste man göra det på ett trovärdigt sätt. Annars faller det som i detta fall på sin egen orimlighet.

Vad som däremot är en förödande försämring av välfärd och livskvalitet för många människor är de i många fall brutala neddragningarna av personlig assistans som många inom LSS drabbas av i dag och detta sker med socialdemokraternas goda minne.

Elving Andersson (C)