Det finns mycket att skratta åt i Uddevalla

Halvtannat år efter valet fick vi i lokaltidningen se braskande annonser från flera partier i den rödgröna majoriteten över hur förträffligt man dittills genomfört sitt uppdrag. Det var än det ena och än det andra området som man på kort tid omvandlat till guld och gröna skogar. Nu är nog det mesta glömt bland allmänheten men jag ber att få hjälpa till att fylla på den digra listan med en del intressant material inför nästa annonsering. Det lär inte bli några billiga annonser om ni skall få plats med allt ni åstadkommit under er tid vid makten.

Så här ett drygt halvt år fram till valet har ni lyckats reta upp en ansenlig mängd Uddevallabor genom en tämligen onödig rivning av de så kallade Bodelehusen. För landsbygdsbefolkningen har ni bidragit med ”Uddevallamodellen”, det vill säga försökt få alla villaägare att installera slutna tankar för sina enskilda avlopp, en mycket kostsam och, om man får tro experterna, ganska onödig åtgärd i förhållande till miljönyttan. Ni vill sprida slam, med giftigt innehåll, på landsbygdens jordbruksmark samtidigt som kommunen skall inhandla ekologiska och närproducerade produkter i möjligaste mån, en omöjlig ekvation faktiskt.

Simhallsfrågan är väl ingen dundersuccé men väl värt att nämna. Fel plats, fel innehåll och, med ganska stor säkerhet, till fel pris. Det kanske vore klädsamt om ni insåg att konsekvenserna i omvärlden kan förändra en investering i kommunen. Nu verkar det ju dessutom som att vi snart har två simhallar om nu ”bara” markägaren på Gustafsberg ger sitt samtycke.

Brandstationen har dragits i långbänk utan rimlig anledning. Kungsgatan har, på en provyta, byggts om så att ingen normal människa lyckas passera över den. Skolbyggnationerna verkar bli en dyr historia i alla fall på Källdal och Ramneröd. Hur skall då kommande hantering när det gäller behovet av skolbyggnader se ut?

Ljungskile SK ser ut att få vänta länge på ersättning för att man varit tillmötesgående gentemot kommunen i tennisfrågan. Kanadaresan undrar nog de flesta vad den utmynnade i, jag kommer inte ens ihåg resultatet från hockeymatchen. Nu planerar Uddevalla Energi solcellsbygge i Forshälla på utmärkt åkermark trots att man har drygt femtusen hektar mark där det borde finnas impediment-områden som skulle vara nog så bra att placera en liknande anläggning på.

Uddevallamoskén har fått betydande föreningsbidrag trots att man använder sig av föreläsare med salafistiskt, det vill säga våldsbejakande och kvinnofientligt, innehåll. Jag har säkert glömt massor som ni under er tid vid makten åstadkommit men jag måste ju naturligtvis avsluta med Kulturhuset som ju är tänkt att bli ”grädde på moset”, det vill säga ett monument över egen förträfflighet. Nu är det på väg att bli samma historia som med simhallen det vill säga fel plats, fel innehåll och till absolut fel pris.

Med glimten i ögat ber jag: Snälla Lasse Kjell eller någon annan duktig revymakare. Här finns hur mycket material som helst som innevånarna i kommunen skulle kunna få skratta gott åt. Som läget är just nu är det bara deprimerande trots att vårsolen gör sitt bästa för att muntra upp.

Uddevalla behöver ett nytt ledarskap.

Torsten Torstensson (C)
Forshälla