Därför är Uddevalla är att gratulera

Under de senaste veckorna har det funnits anledning att gratulera Uddevallas medborgare ett flertal gånger. Dels blev det, efter att (MP) tagit sitt förnuft till fånga, ett nej till ett Kulturhus i den omfattning som (S) och (V) hade orealistiska önskedrömmar om. Dels fick vi glädjas åt en staty vid Hästepallarna som verkligen pryder sin plats.

När det gäller Kulturhuset skall vi vara glada för att vi inte har hamnat i samma situation som, i den av SVTs ”Uppdrag Granskning” dokumenterade, satsningen i Haparanda. Där lider man många år framöver efter att en, av (S) och Stockholms-entreprenören Mikael Fahlander, planerad multiarena hittills enbart resulterat i en stor grusgrop fylld med vatten och ett antal betongpelare. (S) röstade, med knappast möjliga majoritet, igenom anläggningen med stor påtryckning av en kommundirektör som, skulle det visa sig senare, redan då beslutet togs arbetade för Fahlander (jag påstår verkligen inte att kommundirektören i Uddevalla hanterat sitt arbete på samma sätt).

Nu kan inte Haparanda kommun bygga skolor eller andra för kommunen viktiga anläggningar därför att man skrivit långa avtal med Fahlanders företag att dessa skall ligga i den planerade byggnaden vars byggstart hela tiden skjutits fram och antagligen aldrig blir verklighet. Likheterna med Uddevallas planerade kulturhus är allt för många för att man skall negligera det, till exempel om man ser på upphandlingsförfarandet. Ytterligare en bonus som Uddevallas innevånare skall vara tacksamma för, är att förutom en rejäl skattehöjning hade projektet med stor sannolikhet inneburit besparingar och eventuella neddragningar av annan verksamhet. Dessutom reagerar man på Ingemar Samuelssons (S) argumentation om att det är viktigt att samla alla kulturaktiviteter på samma plats. Samtidigt planeras en simhallen i centrum när man har chansen att göra ett riktigt idrottscentrum vid Rimnersområdet. Men det kanske blir nästa fråga att få förändring på, vad säger (MP)? Nu finns det planer på att samtliga partier skall sätta sig ner i lugn och ro och diskutera alternativa lösningar av Kulturhuset vilket är väl värt att realisera.

Nu till något mycket roligare, som också har med kultur att göra, nämligen järnskulpturen ”Syrisk häst” som invigdes i helgen och som pryder Skeppsviken. En eloge till den eller de som lyckats med detta projekt. Vacker att titta på, perfekt storlek och bra placering som skulle kunna vara ett permanent inslag i bilden av Uddevalla. Personligen tycker jag att det är på sin plats att vi försöker få den att stanna den hör hemma, nämligen i närheten av Hästepallarna. Kan vi dessutom få lite trevlig kvällsbelysning på skulpturen blir det ännu bättre. All heder dessutom åt en duktig konstnär, Mohannad Soleman.

Torsten Torstensson
kandidat till kommunfullmäktige (C)
Forshälla