Skapa en ny mötesplats för seniorer i Ljungskile

Med anledning av artikelserien din politik och de äldres situation i Ljungskile. För många äldre och ensamma är det viktigt med mötesplatser. Ställen där man kan träffas, umgås, fika, och ha en social tillvaro tillsammans. Mötesplats Ryttaren inne i Uddevalla är ett exempel på en lyckad sådan mötesplats med mängder av aktiviteter och besökare. Initiativ till Mötesplats Ryttaren togs under förra mandatperioden när centerpartiet tillsammans med övriga allianspartier och Miljöpartiet styrde kommunen.

Det är viktigt att nya mötesplatser öppnas i de olika delarna av vår kommun. Vi i Centerpartiet anser att Ljungskile nu står på tur.

Sofiedal fungerade för många som en sådan mötesplats. Nu har den politiska majoriteten avvecklat Sofiedal som ett vård- och omsorgsboende och antalet äldreboendeplatser i Ljungskile har minskat drastiskt. Därmed har också den mötesplatsen som var viktig för många Ljungskilebor försvunnit.

Den tidigare matsalen på Sofiedals äldreboende står nu tom och outnyttjad och det är ju synd eftersom det är en otroligt fin matsal, som gjord för umgänge och aktiviteter. Den bör därför utvecklas till ett seniorcenter dit alla är välkomna för att träffas och umgås och delta i olika aktiviteter. Det ska vara en mötesplats som utvecklas gemensamt mellan kommunen och olika ideella krafter som till exempel samhällsföreningen, pensionärsföreningar, studieförbund, kulturföreningar, kyrkor och samfund och andra. Får vi ert förtroende i valet kommer vi att arbeta för fler seniorcenter i vår kommun, med start i Ljungskile.

För att citera en av våra riksdagskandidater, Christina Rogestam som själv är pensionär och kommer driva äldrefrågor på riksnivå om hon blir invald.

”Du ska leva gott som pensionär - inte bara överleva”

Camilla Olsson

Mikael Bjuhr

Torun Elgebäck