Landsbygden förlorar på Uddevallas beslut om skolbussarna

Christer Hasslebäck, Ann-Charlotte Gustafsson och Kent Andreasson som representanter för Uddevallapartiet fortsätter att lägga ut dimridåer för att man tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet drev igenom ett beslut när det gäller skolskjutstrafiken som för mycket negativa konsekvenser för Uddevallas landsbygd i allmänhet och skolungdomar som bor där i synnerhet.

I stället för att föra en saklig diskussion och svara på de frågor vi ställde så väljer man att göra personliga påhopp och ifrågasättande av våra motiv. Vi kan försäkra att vår lojalitet och vår strävan är att göra det så bra som möjligt för hela vår kommun och alla som bor där och inte bara fokusera på stadskärnan.

Uddevallapartisterna påstår att det är Västtrafik som tjänar på om vi samordnar kollektivtrafiken, och att Västtrafik är överfinansierat och liknande. Alla som har lite insikt i hur det fungerar med kollektivtrafiken i Västra Götaland förstår ju att detta är okunniga och orimliga påståenden. Västtrafik kör inte en enda busskilometer i egen regi någon stans och har varken vinst eller förlust av att Uddevalla vill upphandla skolskjutstrafiken i egen regi.

Samordning av olika verksamheter skapar dock vinster och ökar effektiviteten. Genom att samordna skolskjutstrafiken med övrig kollektivtrafik uppstår vinst för landsbygden genom att det blir underlag för ett antal busslinjer. Det blir också vinster för alla ungdomar som åker skolskjuts genom att man får tillgång till hela kollektivtrafiken och inte bara till skolskjutsarna. Detta är ett väldigt bra exempel på det man brukar kalla dynamiska effekter där 1+1 blir mer än 2. Konstigt att inte Socialdemokraterna, Uddevallapartiet och Miljöpartiet vill ha en samordning av dessa verksamheter i Uddevalla.

När det gäller ekonomin så hänvisar UP till en e-post från en intressent och det får väl närmast ses som en partsinlaga. Det är mycket stor tveksamhet till om det uppstår någon ekonomisk vinst eller inte med egen upphandling av stängd skolskjutstrafik. Vad vi dock med säkerhet vet att det blir betydande förluster för landsbygden och skolungdomarna där.

Sedan kvarstår frågan om Uddevallapartiet tycker konkurrens är bra eller inte. Vill Uddevallapartiet att kommunen skall upphandla den stängda skolskjutstrafiken i egen regi eller skall den bara tilldelas det kommunägda bussbolaget utan konkurrens?

Elving Andersson (C)
Gruppledare

Camilla Johansson (C)
Vice gruppledare och 1:e vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden

 

LÄS MER:Västtrafiks avtal för skolskjutsar är oacceptabelt dyrt

LÄS MER:Ska 20 år gamla bussar användas för skolskjutsar?

LÄS MER:Så mycket kan man tjäna på egna skolbussar

LÄS MER:Frågetecknen hopar sig om Uddevallapartiets politik

LÄS MER:Svek mot de unga och mot landsbygden