Lagom jämställt räcker inte

Julen borde bara vara skratt, värme och gemenskap. Men för alldeles för många kvinnor är julen en tid av oro och rädsla. Att polisanmäla sin förövare kan vara det viktigaste, och farligaste en kvinna kan göra.

Vad är en fridfull jul? För många är det lugna dagar och god mat. För en del är en fridfull jul att slippa drabbas av fysiskt, psykiskt eller sexuellt våld. Att så många kvinnor lever i rädsla är fullständigt oacceptabelt och något vi med kraft jobbar för att bryta.

Centerpartiet vill att fler kvinnor ska våga anmäla och söka hjälp ur våldsamma relationer. Med ett förbättrat vittnesskydd hade fler vågat ta steget att anmäla. De som drabbats ska få brottsofferstöd inom ett dygn från polisanmälan. Vi vill också att medling ska vara obligatorisk när det handlar om hantering av barn, för att sätta stopp för fortsatt förtryck och kontroll.

Vi har alltid kämpat för ökad jämställdhet. Genom åren har vi drivit igenom frågor som den första jämställdhetslagen, utbyggd förskola och en utökning av föräldraförsäkringen. Men det räcker inte.

Vi måste göra mer.

• Krafttag gällande mäns våld mot kvinnor
  • Skärpta straff för våldtäkt och sexuellt utnyttjande
  • Se till att vi får fler kvinnor i ledande positioner
  • Stärka kvinnors möjlighet att starta företag och försörja sig själva
  • Höjd jämställdhetsbonus i föräldraförsäkringen för ett mer jämställt uttag

Är du utsatt för fysiskt, psykiskt eller sexuellt våld? Eller är du vän eller anhörig till någon som drabbas? Ring Kvinnofridslinjen på 020-50 50 50. De svarar dygnet runt och samtalet syns inte på telefonräkningen.

Camilla Johansson (C)
ordförande Hälsopolitiska rådet samt regionkandidat, Uddevalla