Vårt lokala näringsliv behöver mer el

Den 16 november bjöd Centerpartiet i Gävle in politiker och media till ett kort seminarium om industrins behov av energi och den vindkraft som planeras utanför vår kust. Talare var representanter från Vätgas Sverige, MaserFrakt och Ovako.

Anders Lundell, ordförande för Vätgas Sverige, berättade om projektet Mid Sweden Hydrogen Valley som syftar till att samordna infrastruktur för vätgas i Mellansverige.

- Vätgas kan fylla funktionen att stabilisera hela energisystemet, samtidigt som den hjälper till med omställningen av transportsektorn, säger Anders Lundell.

När industrin ställer om till vätgas i stor skala sänks nämligen produktionskostnaden, vilket gör att det blir billigare även för transportsektorn. Vätgasen kan produceras när elpriset är lågt och lagras.

- Det här är ett av regionens spetsområden, där vi ligger före coh ser en stark tillväxt. Men vi behöver producera mer förnybar energi och bli bättre på att lagra den, fortsätter Lundell.

Från just transportsektorn medverkade Per Bondemark, VD för MaserFrakt. Han berättade om MaserFrakts planer för att minska sin klimatpåverkan:

- Vi har 1 500 fordon i regionen, så det har såklart ett betydande miljöavtryck. Det vill vi göra något åt; vi vill vara klimatneutrala till 2030 och är redan idag fossilfria till 55%.

Bondemark ser tre vägar framåt som alla kommer att behövas för en fossilfri transportsektor - biogas, batteridrift och vätgas. De två senare kräver båda mer el.

Göran Nyström, vice VD och teknologichef på Ovako, berättade om deras kommande fossilfria stålvalsning i Hofors. Planen är att byta ut den fossila gasolen mot fossilfri vätgas.

- Vi kommer behöva mer energi. 2025 smäller det till, när Northvolt och Hybrit med flera kopplas på, säger Nyström.