Rickard Nordin på plats i USA för valspurten

Centerpartiets riksdagsledamot Rickard Nordin från Göteborg åker till USA i början av november för att på plats följa slutspurten av den amerikanska presidentvalrörelsen.

- Jag hade förmånen att vara på plats för fyra år sedan som valövervakare och fick då följa presidentvalet på nära håll och bevaka så att allt gick rätt till. Den här gången kommer fokus vara på att möta politiska strateger från båda läger för att få en ökad förståelse av både politisk strategi i en amerikansk kontext och få del av kampanjteknik för framtida valrörelser i Sverige, säger Rickard Nordin

Det är en handfull Centerpartister från riksdagen som åker tillsammans med ett par tjänstemän. Det hela sker i en researrangör, men det kommer även finnas tillfälle att delta praktiskt i valkampanjen på valfri sida.

- Vi kommer att vara en del av valrörelsen i Virginia och för min del är det självklart att kampanja för Hillary Clinton. Det vore fantastiskt att få vara en del av den rörelse som kan välja USA:s första kvinnliga president, fortsätter Rickard Nordin

- Jag minns feststämningen utanför Vita Huset på valnatten för fyra år sedan. Den här gången har debatten varit hätskare och mer polariserad än någonsin. Jag hoppas att det lägger sig när valet är över. USA har många problem, men är samtidigt en viktig aktör på den globala arenan. Inte minst när odemokratiska länder som Ryssland och Kina flyttar fram positionerna. Då behöver vi ett USA som inte sluter sig inåt utan fortsätter att vara öppna mot omvärlden, avslutar Rickard Nordin

Rickard Nordin åker till USA den 2 november.

Rickard Nordin

rickard.nordin@riksdagen.se