Rickard Nordin inviger hvo mack i västra frölunda

Sveriges första mack med 100 % förnybara HVO disel ligger i Västra Frölunda och invigs idag av Rickard Nordin.

Idag invigs Sveriges första mack med 100 % förnybar disel där även privatpersoner kan tanka sin bil. Det är otroligt spännande med denna utveckling och fantastiskt roligt att denna mack ligger i just Göteborg. Vi behöver ligga i framkant av innovation och utveckling om vi ska kunna ställa om till 100 % förnybart i framtiden.

I juni slöts den blocköverskridande energiöverenskommelse mellan sex riksdagspartier där Centerpartiet självklart satt med. Målet som sattes innebär att vi ska minska utsläppen från inrikes transporter med 70% till 2030. Det är ett tufft, men fullt realistiskt mål. Men för att nå dit räcker det inte bara med att ställa om till el- eller gasbilar. En genomsnittlig bil lever nämligen i 17 år. Så de Volvo XC90 som nu rullar ut från fabriken i Torslanda kommer finnas kvar i många år framöver. Därför behövs det bränslen som funkar i dagens bensin- och dieselmotorer.

det så roligt att få vara med och inviga Sveriges första mack med 100% förnybar HVO-diesel som är öppen för privatpersoner. Det är initiativ som detta som behövs för att nå de tuffa klimatmål vi i riksdagen är överens om.

Centerpartiet har även förslag som gör att mer förnybart blandas in i den vanliga bensinen och dieseln, som gör det mer lönsamt att köpa en miljösmart bil och mycket mer. Klimatutmaningen är värd att ta på allvar, med oss i regeringen sjönk utsläppen och tillväxten ökade, nu ökar utsläppen. Därför behöver vi kraftfullare politik, Centerpartiets politik. Med grön skatteväxling som höjer skatten på det som är miljöskadligt och sänker den på jobb och företagande fixar vi både ekonomin och klimatet!

Rickard Nordin

Rikdagsledamot

Centerpartiets talesperson för energi och klimatfrågor.