Ung företagsamhet på Svenska mässan!

När UF-mässan drar igång på Svenska Mässan sitter Rickard Nordin med i juryn för årets produktutveckling!

Att driva UF-företag är en fantastisk möjlighet att få erfarenhet av hur det är att anställa sig själv. Skolan är många gånger dålig på att uppmuntra företagande och att skapa sitt eget jobb, istället för att bli anställd, men UF-företagen är ett perfekt sätt att lära sig entreprenörskap - Rickard Nordin.

Ung Företagsamhet ger ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Det går oftast till så att elever på gymansienivå under ett läsår får chansen att starta upp och driva ett företag. Som en del i det finns också möjligheten att delta på mässor och tävlingar mot andra UF-företag.

Under måndagen går årets UF-mässa för Göteborgsregionen av stapeln på Svenska mässan. Under mässan får alla som driver UF-företag i området möjlighet att ställa ut, visa upp och sälja sina varor eller tjänster på Svenska Mässan. Det förväntas bli 350 utställande UF-företag och 1300 gymnasieelever som medverkar. Samtidigt avgörs också ett antal tävlingar.

I kategorin ”Årets produktutveckling” är Rickard Nordin, riksdagsledamot från Göteborg en av jurymedlemmarna.

Jag drev själv ett äventyrsföretag i UF-form på gymnasiet och även om det inte blev några tävlingspriser har jag fortfarande med mig många av erfarenheterna från det året och suget att driva företag finns kvar. Därför är det extra inspirerande att se alla spännande affärsidéer och produkter som gymnasieeleverna tagit fram. Jag tror att vi har flera framtida storsäljare bland årets bidrag - Rickard nORDIN.

De som sedan vinner finalerna i Göteborg får möjlighet att åka till SM som arrangeras senare i vår och tävla mot UF-företag i hela landet.

Kontakt:

Rickard Nordin

Riksdagsledamot från Göteborg

Centerpartiets klimat- och energipolitiska talesperson

rickard.nordin@riksdagen.se