Därför pratar vi trygghet i Väst!

polisen

Idag träffar Rickard Nordin Polisförbundet i Väst. Och människors trygghet står i fokus under samtalet. - Vi behöver arbeta tillsammans för att skapa ett tryggt samhälle, säger Rickard Nordin.

Trygghetsfrågor har blivit allt mer aktuellt och tar idag en stor plats i den politiska debatten. Stenkastning och skjutningar är vardag för många framförallt i större städer som Göteborg. Idag träffar Rickard Nordin Polisförbundet i Väst för att diskutera trygghetfrågor och hur vi tillsammans kan öka tryggheten för människor idag och i framtiden.

- Det är tydligt att det rödgröna styret i Göteborg har gett upp och klarar inte situationen.

Centerpartiet har det senaste året lagt mycket fokus på trygghetsfrågor. För att öka människors trygghet satsar vi i vår statsbudget 2,4 miljarder på polisen. Det skulle bland annat ge 2 000 fler poliser och dessutom fler civilanställda för att poliserna ska kunna ägna sig åt att förhindra och lösa brott. Vi behöver fler poliser på våra gator och torg.

I Göteborg har Centerpartiet drivit frågor om en tryggare statsmiljö, vilket efterfrågas av polisen i utvalda utsatta områden. Exempel på åtgärder för tryggare stadsplanering är att sätta in ordentlig belysning, bygga bort gångbroar som det är enkelt att kasta sten ifrån och upprätthålla skötsel av gångvägar.

- En ambulansförare som möts av stenkastare vid en utryckning till Biskopsgården, en butiksägare i Gårdsten som rånas på dagskassan eller en småbarnspappa som hamnar mitt i en skottlossning i Hjällbo.

Alla dessa är ett stort misslyckande för samhället. Ingen av dessa har tid att vänta längre på kraftfulla åtgärder. Det är hög tid att trygghetsfrågorna på allvar lyfts upp på agendan, inte bara i ord, utan i handling.

Kontakt:

Rickard Nordin

Riksdagsledamot

Centerpartiets klimat- och energipolistiska talesperson.

rickard.nordin@riksdagen.se