Flykten till Sverige

Flykten till Sverige, framtidsdrömmar och utmaningar. Det kretsade samtalet om igår när Rickard Nordin besökte ungdomarna i projektet "Rätt Fram".

Under torsdagskvällen besökte vår riksdagsledamot från Göteborg Rickard Nordin ungdomsprojektet ”Rätt Fram”, som samlar unga ensamkommande flyktingar till utbildning i samhällsfrågor. Tillsammans diskuterade de hur det är att komma som flykting till Sverige, vilka utmaningar de möts av och vad deras drömmar och framtidshopp är.

- Det är alltid viktigt att träffa olika människor och få deras intryck, men det här berör lite extra. Det är människor som flytt från krig, förtryck och fattigdom och som inget hellre vill än att få stanna i Sverige.

De vittnar om att Migrationsverkets handläggningstider är för långa och osäkerheten är bland det värsta som finns.

- När de berättar om sina framtidsdrömmar och att de vill utbilda sig till polis, arkitekt, sjuksköterska och mycket annat är det lätt att förstå att de behövs här hos oss.

- Vi behöver drivna personer som vill förverkliga sina drömmar. De bidrar till samhället på så många sätt. Därför behövs också en human flyktingpolitik och jag är glad över det arbete Centerpartiet gör i riksdagen i de frågorna.

Rickard Nordin

Riksdagsledamot

Centerpartiets klimat- och energipolitiska talesperson

rickard.nordin@riksdagen.se