Idag samlas de på chalmers!

- Det kommer bli en spännande dag och jag hoppas vi tillsammans hittar nya lösningar och smarta sätt att jobba tillsammans, säger Rickard Nordin (C).

Svensk industri har under det senaste århundradet haft fördelar av låga energipriser tack vare relativt billig vatten- och kärnkraftsel. Men när sol-el och vindkraft nu erbjuder världens lägsta kostnader för elproduktion, och på marginalen produceras utan kostnader för bränsle eller personal, kan istället världens mest solrika regioner få fördel av låga elpriser. Hur ska Sverige ta sig an den utmaningen? Det är temat när Sveriges ledande forskare, politiker och industriledare samlas på Chalmers idag.

Utvecklingen på förnybart-sidan är helt fantastisk. Det förnybara har blivit det mest ekonomiska världen över och det är goda nyheter för klimatet!

Utvecklingen i världen under 2016 gick fortare än experter förväntat. Solel och havsbaserad vindkraft föll på några månader i kostnad mer än vad exempelvis International Energy Agency (IEA) förväntat sig på decennier.

Utmaningen här hemma består i att skapa ett elsystem där inte nätkostnader fortsätter skena och där vi fortfarande kan vara konkurrenskraftiga mot andra delar av världen, trots färre soltimmar. Det blir därför extra viktigt att ta hand om den fantastiska resurs vi redan har i vattenkraften, den är lösningen när solen inte skiner och vinden inte blåser. Det kommer bli en spännande dag och jag hoppas vi tillsammans hittar nya lösningar och smarta sätt att jobba tillsammans.

Rickard Nordin (C)

Riksdagsledamot

Centerpartiets klimat- och energipolitiska talesperson