Hyresregleringen hindrar fler bostäder

Centerpartiet vill reformera hyressättning och få igång byggandet av hyresrätter genom att ge fastighetsbolagen möjlighet att rusta, modernisera och renovera bostäder, det skriver tre västsvenska centerpartister i Göteborgs-Tidningen (GT).

I dagens GT skriver Ola Johansson (C), riksdagsledamot, Emmyly Bönfors (C), ordförande i Göteborg och Rickard Nordin (C), riksdagsledamot en replik till Karin Greenberg-Gelotte (S) om problemen som hyresregleringen skapar.

– Det är få platser i världen där det är så svårt att hitta en bostad som i Sverige där vi har en reglering som helt åsidosätter marknaden. Vi ser en bostadsbrist, framför allt i storstäderna, med höga trösklar för dem som inte klarar att betala höga nyproduktionshyror och som inte kan låna till ett ägt boende, skriver centerpartisterna.

I debattartikeln lyfter författarna upp att hyresregleringen i vissa områden bidrar till högre hyror. Hyror i Göteborgs förorter är idag högre än de borde vara. En hyra som sätts av marknaden kan vara låg när tillgången är större än efterfrågan. Dagens system hindrar byggandet av hyresrätter och skapar inlåsningar.

– Inlåsningar kommer sig av höga flyttskatter och att välbeställda hushåll i centrala eftertraktade hyresrätter väljer att bo kvar i stället för att köpa en bostad. Bostäder som ett sambopar, den unga familjen, de nyanlända skulle behövt och har råd att flytta till blir inte tillgängliga, skriver Ola Johansson, Emmyly Bönfors och Rickard Nordin.

Göteborg är, enligt de undertecknade, känt för långa, komplicerade och oförutsägbara planprocesser och ett starkt kontrollbehov från politik och tjänstemän.

För att fler ska kunna få sin första bostad vill Centerpartiet bland annat:

• Införa friare hyressättningar med fortsatt starkt besittningskydd
  • Bidra till ökad rörlighet genom lägre flyttskatter
  • Slopa regeringens ineffektiva byggsubventioner
  • Förenkla byggreglerna

Läs artikeln i sin helhet här.