Göteborg intar partistämman

Idag inleddes Centerns partistämma i Malmö. Under generaldebatten höll Emmyly Bönfors (C) ett anförande om de utmaningar Göteborg står inför.

Centerpartiet i Göteborgs ordförande Emmyly Bönfors lyfte i sitt anförande fram att Göteborg är en stad full av såväl möjligheter som utmaningar. Hon jämförde de skillnader som finns mellan olika stadsdelar i Göteborg.

– Det tar drygt femtio minuter att åka 11:ans spårvagn från Långedrag i väster till Bergsjön i öster. Den genomsnittliga skillnaden i medellivslängd är drygt sju år. I Bergsjön är arbetslösheten 15,7 procent. I Torslanda 1,7 procent. Det är oacceptabelt, enligt Bönfors.

Den segregering som finns i Göteborg är resultatet av ett 24 år långt socialdemokratiskt styre, menade Bönfors, som underströk att staden behöver ett nytt ledarskap med centerpartistisk politik.

– Det är därför glädjande att årets partistämma fokuserar på just den sociala klyvningen av Sverige och hur den ska förhindras. Människor behöver hopp och framtidstro. Ökad frihet genom en bättre fungerande bostadsmarknad, där fler får möjlighet att äga istället för att hyra sitt boende, samt en politik som möjliggör att fler har ett jobb att gå till varje morgon. Då behövs vi. Tiden då Göteborg och Rosenbad styrdes av de rödfärgade rosornas politik är över, det är dags för de rödhåriga damernas politik, avslutade Bönfors.