Cententerpartiet åter i fullmäktige

Även om rösterna för Göteborgs kommunval inte är sluträknade står det klart att Centerpartiet kom in i kommunfullmäktige efter åtta år utan mandat.

Centerpartiet hade stora framgångar i kommunvalet i Göteborg och ser ut att få ett resultat på nästan fyra procent, vilket innebär tre mandat i fullmäktige. Emmyly Bönfors, ordförande och toppkandidat för kommunvalet, välkomnar resultatet och vill genom denna hälsning tacka alla medlemmar som på olika sätt bidragit till framgången:

Hej, Centerpartiet i Göteborg tar nu åter plats i kommunfullmäktige. Valnattresultatet blev 3,9 procent, vilket är det bästa för Centerpartiet i Göteborg på 30 år. I regionvalet hade vi som mål att få 16 406 röster från Göteborg men överträffade det och ser ut att landa på drygt 17 216 st. Det innebär att vi ökar från två till tre mandat i regionfullmäktige! I riksdagsvalet hade vi 20 478 röster som mål men även där överträffade vi röstmålet och fick 24 893 röster.

Jag vill rikta ett innerligt tack till alla medlemmar som på olika sätt bidragit till den här segern. Både i den här valrörelsen och tidigare. För det har varit ett långsiktigt arbete som gjort att vi har kommit dit vi är idag. Tack för alla kampanjinsatser och samtal med väljare!

Nu ska vi invänta slutresultatet och sedan väntar förhandlingar. Det kommer även en tid för utvärdering. Men idag ska vi glädjas och vara stolta över den arbetsseger som vi gjort! Återigen tack!

Emmyly Bönfors, ordförande