AnnaSara Perslow är ny ordförande i park- och naturnämnden

AnnaSara Perslow

Centerpartiet i Göteborg har fått en ny ordförande i park- och naturnämden. En viktig nämnd för Centerpartiet eftersom här kan vi påverka göteborgarnas grönområden. Nämnden ansvarar för skötseln av de flesta av stadens grönområden. Dessutom ansvarar nämnden för vinterväghållning, stadens vattendrag och friluftsbad samt för stadens träd och skupturer. Helt enkelt ett uppdrag som Centerpartiet och vår nya ordförande AnnaSara brinner för.

Hej AnnaSara, stort grattis, du har precis blivit vald som ordförande i park- och naturnämnden. Vad ser du mest fram emot i ditt nya uppdrag?

Men tack! Det känns jätteroligt att få lära sig ännu mer om hantverket politik, och få möjlighet att driva den med direkt påverkan i det offentliga rummet. Jag ser också fram emot dialogen, både med medborgarna men kanske allra mest med medlemmarna i Centerpartiet i Göteborg.

Park- och naturförvaltningen har cirka 580 anställda, varav cirka 200 är anställda inom avdelningen arbetsmarknad med någon form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd, och det där är ju en jätteviktig fråga för oss inom C. Genom att ha ett jobb får du en tillhörighet, och känner att du kan bidra till något gott.

Nämndens uppdrag är ju att bidra till ett grönt, rent och vackert Göteborg. Vad kommer du och Centerpartiet att driva för frågor för att göra våra parker och naturområden ännu grönare, renare och vackrare?

Jag tror att vi som parti kommer att kunna driva på samarbetsfrågorna än mer, vi är vana att hitta lösningar över gränserna, och inspireras av initiativ som kommer från befolkningen. En sådan fråga är hur vi kan ta itu med den nedskräpning som kommer i land längst med Västkusten, där behöver vi jobba både över kommungränser men också söka efter lösningar internationellt.

Jag vill också vara med och bidra till att vi gör det enklare att tillgängliggöra stadens ytor för arrangörer som vill bidra till att staden lever ännu mer, några av dessa initiativ kan vara stadsodling och kultursatsningar. Jag är övertygad om att en stad blir bättre när vi som medborgare känner att vi kan vara med och sätta prägel på det som händer i den. Då ökar stoltheten, och det är något som vi måste värna.

Om vi blickar framåt, vad har Göteborg som stad för utmaningar som du ser utifrån våra park- och grönområden?

Vi står inför många utmaningar just nu, den upplevda otryggheten ligger högt upp på min agenda. Och som det står i vår Allians-budget är en ren stad en trygg stad. Men det är inte bara staden som ska göra en resa för ökad känsla av trygghet, här måste alla vi som befinner oss i Göteborg dra vårt strå till stacken som individer, och tänka på hur vi alla kan bidra till att Göteborg ska vara den gröna och trygga plats vi önskar vara på.

Sen är det ju det här med råttorna… det kan tyckas att den miljon som man i budgeten öronmärkt för att ta itu med dessa läbbigheter är för lite, men här har jag en stark tro på att vi tillsammans med andra berörda förvaltningar och fastighetsägare och våra näringsidkare faktiskt kan bita oss fast i problemet och hitta en lösning.

Detta är bara några av de saker som jag vet att vi kommer att jobba med direkt, men vi har även utmaningar som kommer till följd av klimatutmaningarna såsom ex skyfall, där vi har nära samarbete med Kretslopp & Vatten-nämnden.

Tillsist, som ordförande i park- och naturnämnden, har du säkerligen flera bra tips som våra Göteborgare inte får missa att uppleva i staden - ge oss ditt bästa tips.

Det gömmer sig så många hemligheter i vår stad, saker som man inte ens lägger märke till när man går förbi.. jag önskar att fler av oss tar en minut extra, stannar upp och njuter av stadens alla outforskade platser.
Om jag får nämna några av mina så får det nog bli:

1. Tomtehuset på Vasagatan.
    Ta en promenad längst med Vasagatan, och stanna i korsningen Vasagatan/Viktoriagatan. Där finns ett fantastiskt hus som uppfördes 1890 som fotografiateljé efter ritningar av arkitekterna Hans Hedlund och Yngve Rasmussen. På första våningen finns al fresco-målningar runt fönstren och på andra våningen finns väggmålningar som speglar husets första invånare och deras yrken: arkitekt, fotograf, boktryckare etc.
  2. Till minne av förintelsens offer
    På Bastionsplatsen, alldeles i närheten av synagogan och med utsikt över vallgraven, in i den lummiga Trädgårdsföreningen, finner du det fyra meter breda och fyra meter höga minnesmärket ”Mörker, väx morgondag”. Konstnären Kent Karlssons verk består av en järnvägsräls i en halvcirkel, avgjutningar av barnskor på en järnvägssyll samt en fyra meter hög, vriden bronspelare med en knopp av grönt glas högst upp. Detta är verkligen en plats för kontemplation. Detta får vi aldrig glömma.
  3. Jubileumsparken
    Jubileumsparken och i resten av Frihamnen händer det mycket och planen är att hela området ska bli en inkluderande, grön och dynamisk del av innerstaden. Genom Jubileumsparken kan visionen och drömmarna ta plats redan nu genom att vi testar olika saker och aktiviteter innan den permanenta parken börjar byggas 2019. Jättespännande och inkluderande initiativ inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Ta en tur dit så snart du kan. Bastun är verkligen värt ett besök!
  4. Och är du som jag intresserad av stadens all offentliga konst, finns en jättebra karta att kika på, så att du kan hitta våra skatter där just du bor:

Här kan du läsa mer om park- och naturnämndens arbete.