Storsatsa på säkrare skolvägar för barn som cyklar

Få barn i Sverige cyklar till skolan samtidigt som stadens trafiksäkerhetsarbete inte når sina mål. Centerpartiet vill öka anslagen för säkrare cykelvägar och anpassa hastigheterna så att fler barn och unga får tryggare väg till skolan.

Idag cyklar endast 14 procent av Sveriges elever till skolan, trots att de flesta bor inom cykelavstånd till sin skola och att de flesta är medvetna om barns behov av rörelse. Många upplever att det är för otryggt att cykla till skolan.

Göteborgs trafiksäkerhetsarbete har haft en negativ utveckling senaste decenniet, både avseende stadens egna mål om olyckor och hur göteborgarna upplever att lämplig närmiljön för barn mellan 7–12 år.

2010 antog staden målet om att antalet döda och allvarligt skadade i trafiken ska minska med 75 procent till år 2020. Det innebar max tre personer döda och max 75 personer skadade till år 2020. Inget år har staden uppnått målen och trenden har snarare gått åt fel håll med en ökning av allvarligt skadade och dödade, med pandemiåret 2021 som undantag.

Enligt Trafikkontorets årliga mätningar uppfattar göteborgarna närmiljön som allt sämre för barn i skolåldern. 2020 ansåg 49 procent att miljön var lämplig för barn mellan 7–12 år, ett fall på 21 procentenheter från 2017. I Centrum och Majorna/Linné var missnöjet störst.

Centerpartiet vill vända den negativa utvecklingen och styra om trafikplaneringen i staden så att barn och ungas behov prioriteras i stadsmiljön.

Centerpartiet vill påskynda utbyggnaden av cykelvägar i staden. Därför föreslår Centerpartiet att den nya stadsmiljönämnden som bildas vid årsskiftet får 50 miljoner extra anslag årligen som är öronmärkta till fler cykelvägar och andra åtgärder i närheten av grundskolor.

Utöver fler separata gång- och cykelvägar är den enskilt viktigaste åtgärden för att minska antalet döda och allvarligt skadade mer mänskliga hastigheter i staden. Vid 50 km/h är dödsrisken 80 procent för oskyddade trafikanter, men endast 10 procent vid 30 km/h. Enligt stadens trafikstrategi ska alla miljöer där oskyddade trafikanter samspelar med motorfordonstrafik fordonshastigheten vara låg, från gångfart till max 30 km/h. Trots att trafikstrategin beslutades för snart ett decennium sedan har detta aldrig verkställts utöver ett mindre pilotområde på Lundby. Orsaken är politiska låsningar och en förhoppning att regeringen ska ge besked om en ny nationell bashastighet först.

Till skillnad från många jämförbara städer såsom Stockholm och Malmö tillämpar Göteborg en ovanligt hög bashastighet (50 km/h) även på gator där gång- och cykeltrafikanter samspelar med motorfordonstrafik. Centerpartiet vill sänka hastigheterna i enlighet med trafikstrategin så att gator där gång, cykel och fordonstrafik samspelar sänks till gångfart, 20 km/h eller 30 km/h beroende på gatans förutsättningar. För 30-vägar är det även möjligt att göra om gatan till en så kallad cykelgata, där cyklister har företräde. Barn och ungas skolvägar ska särskilt beaktas. Omskyltningarna behöver löpande följas upp av fysiska åtgärder vidtas för att säkra hastigheternas efterlevnad, exempelvis planteringar och farthinder som dämpar de faktiska hastigheterna.

Centerpartiet vill också att staden bygger sin första cykellekplats, ett koncept som är vanligt i Danmark där skolorna även använder dem för övningar av trafikregler.

Centerpartiet vill:

  • Att stadsmiljönämnden får 50 mnkr i öronmärkta medel till säkerhetsanpassningar i närheten av förskolor och grundskolor, t ex fler cykelbanor, cykelöverfarter, farthinder och bättre utformning utanför skolor vid hämtning/lämning.
  • Anpassa hastigheterna på gator där oskyddade trafikanter samspelar med motorfordonstrafik. Prioritering ska ske på gator i närheten av grundskolor.
  • Fler cykelgator.
  • Utveckla Göteborgs första cykellekplats, ett koncept som är vanligt i Danmark där skolorna även använder dem för övningar av trafikregler.