Centerpartiet vill ha
- Snabb och smidig byråkrati – Kommunen ska införa bortre tidsgräns för hur lång handläggningstid de vanligaste företagsansökningar ska ha. Om ansökan är ofullständig enligt stadens mallar måste kontoret, om inga praktiska hinder föreligger, återkoppla till intressenten som ansökt och begära kompletterande uppgifter inom 15 dagar. Kommunen ska förklara och förenkla tillståndsprocesser och vara en serviceleverantör till företagen.
- Färre kommunala bolag – Kommunala bolag kan försvåra möjligheten till konkurrens på marknaden. I Göteborg har ett antal kommunala bolag kommit att förknippas med korruption och mutskandaler. Efter en rejäl översyn kring vilka bolag som är nödvändiga vill vi att antalet kommunala bolag minskar. De företag som säljs ska säljas marknadsmässigt och pengarna som inbringas ska satsas på investeringar i staden, exempelvis bostadsbyggande. Kommunen ska inte driva näringsverksamhet där privata företag lika gärna kan agera. Kommunen ska inte riskera skattebetalarnas pengar på exempelvis hotellverksamhet. Inom turistnäringen ska inte kommunala bolag konkurrera med privata utövare. Uppdraget för GOT Event och Göteborg & co ska därför omprövas och Liseberg ska ombildas till en stiftelse.
- Företagsklimatkommission – Det behövs en särskild kommission bestående av exempelvis Företagarna, Svenskt Näringsliv och kommunstyrelsens ordförande med syfte att kraftfullt lyfta företagsklimatet i Göteborgs stad. Kommissionen ska genomlysa såväl formella som informella hinder för företagande i Göteborg och återkomma med förslag till förbättringar. Samarbete ska ske med högskolor och universitet samt företagen för att finna åtgärder som skapar ett starkt företagsklimat i kommunen.
- Högre företagsklimatsranking – I sin näringslivspolicy ska Göteborgs stad fastslå målet Minst 40 till 400-årsjubiléet. Det innebär att kommunen ska placera sig på plats 40 eller bättre i Svenskt Näringslivs kommunranking innan 400-års jubiléet år 2021.
- Mer utåtriktad verksamhet – Business Region Göteborg AB, Kommunens näringslivskontor, bistår med kunskap, kontakter och arenor för samverkan i regionens 13 kommuner. Vi vill att bolaget ska jobba mer utåtriktat mot nyföretagande i små och medelstora företag.
- Tillgång till kompetens – Omställningsprocessen som pågår inom traditionell industri med digitalisering, automatisering och globalisering gör att mer kvalificerade jobb skapas. Det har inneburit att många arbetsgivare har svårigheter att hitta rätt personer med rätt kompetens. Vi vill utveckla och stödja Göteborgs starka infrastruktur för forskning och utveckling inom högskolor, universitet och teknikcenters samt ge stöd till företag att hitta rätt kompetens.
- En attraktivare stad – Vi vill öka attraktiviteten genom att utveckla skolor, trygghet och kultur. Detta är viktigt för att rätt kompetens ska vilja flytta till Göteborg.
- Tillgång till bostäder – Det behövs en god framförhållning och långsiktig planering så att alla som vill bo här kan göra det.
- Byggandet av företagsbyar och kontorshotell – Vi vill att tillverknings- och kontorslokaler för serviceföretag ska uppmuntras.
- Stärkt infrastruktur – Genom stärkt infrastruktur vidgas arbetsmarknaden genom pendling, vilket ökar möjligheterna för rekrytering.
- Förbättrade finansieringsmöjligheter – Vi vill locka hit finansiärer och riskkapital genom att skapa mötesplatser för människor med idéer så att de kan attrahera riskkapital eller sälja sina idéer till drivna entreprenörer.
- En attityd som uppmuntrar företagande – Den kommunala företagslotsen är bra, men inte tillräcklig. Att skapa ett bra företagsklimat är något som måste genomsyra hela kommunen. De kommunala förvaltningarna ska ha en högre serviceförmåga i kontakten med företag.
- Låt staden vara en testarena för nya transport-, energi- och miljölösningar – Göteborg har med sin unika ställning inom bland annat fordonsindustrin goda förutsättningar att ligga i framkant för nya lösningar i den gröna omställningen.
- Smartare och mer innovativa upphandlingar – Kommunen måste våga låta en större del av upphandlingen handla om vilka mål som ska uppfyllas, i stället för att teknikspecifikt ange vad som ska utföras. Det ger möjligheter till kreativitet, spännande samarbeten och nya affärsmodeller. I samarbete med andra kommuner bör Göteborg dessutom utföra fler innovationsupphandlingar där teknik och tjänster som ännu inte finns efterfrågas för att skapa en tidig marknad för innovationsföretag.

