Centerpartiets Miljöpris till ICA Torgkassen

Centerpartiet på Gotland har delat ut årets miljöpris. I år gick det till ICA Torgkassen som tagit initiativet att skippa plastkassen.

Den fjärde juni delades Centerpartiets miljöpris ut. I år gick det till ICA Torgkassen i Visby och ägaren Jimmy Hamstedt och hans personal.

Priset som består av ett diplom med motivering samt ett handgjort keramikfat från Viklau krukmakeri delades ut av Lars Thomsson, riksdagsman (C), samt Fredrik Gradelius, regionråd (C).

Så här lyder motiveringen till Miljöpriset 2019:

Centerpartiet Gotlands miljöpris 2019 tilldelas ICA Torgkassen i Visby för deras beslut att sluta sälja plastkassar och istället erbjuda kunderna pappers- och tygkassar för en bättre miljö för oss alla.

Plastkassar och andra engångsprodukter av plast ställer till med omfattande skador i våra hav och sjöar. Djur som får i sig plastpartiklar genom sin föda får uppleva stora plågor när deras magar fylls med plast som matsmältningen inte kan bryta ner. I och med att människan äter havs- och sjölevande djur kommer även vi på sikt skadas av konsekvenserna. Därför är varje beslut, stort som litet, att sluta sälja plastkassar värt mycket för jorden och dess kommande generationer.

Handlaren Jimmy Hamstedt och hans medarbetare på ICA Torgkassen slutade sälja plastkassar i januari 2018 och var då den förste ICA-handlaren på Gotland och en av de första i Sverige som stoppade försäljningen av plastkassar i butik. Centerpartiet på Gotland anser att ICA Torgkassens initiativ är ett föredöme som visar vad enskilda företag kan göra för en bättre miljö och hållbarare framtid på Gotland och globalt. Jimmy Hamstedt och hans medarbetare på ICA Torgkassen är därmed värdiga vinnare av Centerpartiets miljöpris 2019