Gabriella, Kristina och Stefan under ett blommande äppelträd.

Gabriella Hammarskjöld, Kristina Yngwe och Stefan Nypelius

Centerpartiet på Gotland smygstartar Sverigeturnén om skogen och äganderätt. Riksdagsledamot Kristina Yngwe, vice ordförande i Miljö- och Jordbruksutskottet besöker Gotland måndag den 21 maj och träffar skogsägare.

Centerpartiet ser ett ökande hot mot äganderätten när det gäller nyckelbiotoper, artskyddsförordningen och fjällnära skogsbruk. Att äga skog är en kapitalinvestering, men det är också ett sätt att leva, att kunna förvalta skog i generationer.

Idag är många skogsägare livrädda för att man ska hitta någon värdefull nyckelbiotop på marken, då kanske man skyndar sig att avverka i stället för att spara den som man hade tänkt, det gynnar inte den biologiska mångfalden.

Med anledning av detta startar fyra C-Riksdagsledamöter, Helena Lindahl, Kristina Yngwe, Eskil Erlandsson och Peter Helander en turné för att möta skogsägare i Sverige och tala om deras upprop för äganderätten. Turnén startar tisdagen 22 maj, men vi smygstartar redan nu med en av riksdagsledamöterna: Kristina Yngwe.