För ett mer hållbart samhälle

Idag är det mer uppenbart än någonsin att vi behöver fler och starkare företag inom våra gröna näringar. Vi måste fokusera på ett hållbart samhälle framåt.

I dessa tider tycker nog många att allt handlar om Corona-epidemi och ekonomisk kris. Vilket är fullt förståeligt med tanke på konsekvenserna. För företagare och deras anställda, de som kämpar inom vården och förstås de som drabbas av viruset Covid-19, direkt eller indirekt. Personligen uppskattar jag de satsningar som hittills gjorts för att stödja våra lokala företag. När vi väl tar oss ut ur det rådande läget är det avgörande att vi har arbetstillfällen på Gotland som i sin tur genererar skattepengar till vår viktiga välfärd.

Det har blivit ännu mer uppenbart att företagen inom våra gröna näringar behöver bli fler för att skapa en bredare arbetsmarknad. Vårt samhälle och vår ekonomi är för bräckligt när så mycket hänger på turist- och besöksnäringen. Vi behöver fler ben att stå på för att nå bättra hållbarhet. För oss centerpartister är detta inget nytt – men det är tydligt att fler behöver förstå vad vi menar.

På Gotland har vi dessutom kulturen och traditionen inom alla sorters livsmedelsproduktion. Så självklart måste vi stödja våra producenter så att de kan bli fler och starkare. Det är en viktig del av Gotland som varumärke inte minst, men stärker oss också inför eventuella kommande kriser.

Jag vet inte hur många regioner som har så många ölbryggerier och vinodlingar räknat per invånare. Bara en sån sak! Gotland är fantastiskt och vi behöver påminna oss själva om det. Vi behöver även i ännu högre utsträckning påminna resten av världen om det, eftersom det finns ett liv efter Corona. Gärna så fort som möjligt.

Avslutningsvis tycker jag att Centerpartiet gör ett bra jobb på riksnivå i samarbetet med Liberalerna och Regeringen. Det senaste tillskottet med sex miljarder kronor till landets kommuner och regioner visar att vi tar ansvar för hela Sverige.

Joakim Samuelsson, distriktsordförande Centerpartiet på Gotland