Efterlängtat besked kräver hänsyn och omtanke

Lättnaderna i resorna till och från Gotland är ett efterlängtat besked och mycket positivt för de som saknat sina nära och kära så väl som för det gotländska näringslivet. Men vi får inte glömma att Folkhälsomyndighetens rekommendationer fortfarande gäller, i högsta grad.

Det blir en annorlunda sommar. Så här i försommargrönskan kan vi alla njuta av Gotlands fantastiska natur och kultur, härliga primörer som färsk potatis, sparris och jordgubbar.

Vi längtar alla efter att nu få träffas och umgås med nära och kära. I år får vi göra det på ett lite annat sätt, där vi tänker på trygghet och säkerhet och tar ett stort eget ansvar. Vi behöver visa respekt för varandra och de rekommendationer som gäller under pandemin.

Förra veckan kom då äntligen ett tydligt beslut om resor - alla symtomfria får resa fritt inom landet. Det är ett fortsatt allvarligt läge. De som reser skall vara symtomfria och övriga restriktioner från Folkhälsomyndigheten ligger kvar. Det är bra att vi nu fått ett tydligt besked för hela Sverige som också gäller Gotland! Samtidigt är det ett stort förtroende som kräver mycket eget ansvar, att vara försiktig och resa på ett tryggt sätt.

Folkhälsomyndigheten har gjort en helhetsbedömning bedömning utifrån hur smittspridningen ser ut, vårdens resurser och samhällspåverkan. Det handlar hela tiden om en balans mellan vårdresurser och hur det påverkar samhällsekonomin. Ur folkhälsosynpunkt tror jag detta var ett bra beslut för ingen mår bra av ovissheten.

För många gotlänningar med släkt och vänner på fastlandet var det en lättnad att de nu kan träffas under ansvarsfulla former i sommar.

En tredjedel av Gotlands ekonomi påverkas av besöksnäringen. Därför betyder ett tydligt resebeslut mycket för jobb och företagande på Gotland. Detta kan vara det som räddar många företag från konkurs. För att mildra effekterna har vi lokalt beslutat om ett stort antal åtgärder för att komplettera de nationella åtgärderna och på så sätt stötta det lokala näringslivet. Hur pandemin påverkar långsiktigt måste vi nu följa noga, för att undvika ökande arbetslöshet.

Samtidigt som många är glada över lättnaderna i resandet finns självklart också en rädsla hos många för att bli sjuk, och inom sjukvården finns en oro för hur det påverkar smittspridningen och belastningen på vården. Jag känner ett stort förtroende för att sjukvården på Gotland är bra och finns där när du behöver den.

Det skall vara tryggt och säkert att vistas på Gotland för alla, gotlänningar, deltidsboende och besökare. Jag är glad över det arbete som nu sker mellan olika intressenter för att skapa trygga och säkra resor och miljöer på Gotland.

Näringslivet måste bidra så att vi kan umgås på ett tryggt sätt. En av många åtgärder är kampanjen om att hålla avstånd på restaurangerna, som lanserats av länsstyrelsen, regionen och krögarföreningen. Vi ska fortsätta att påminna varandra om att hålla avstånd och undvika stora folksamlingar, helt enkelt följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Jag vill skicka en varm och välkomnande sommarhälsning till er alla gotlänningar, deltidsboende och besökare. Håll i, håll ut, tvätta händerna och ta hand om varandra och ha en bra annorlunda sommar. Tillsammans med avstånd ska vi klara den svåra situationen.

Eva Nypelius (C)