Centerpartiet stödjer Roma

Nu har vi chansen att få till bostadsbyggande på landsbygden och efterlängtade badmöjligheter i Roma. Fastigheter som kostar dyra pengar där de står och förfaller kan få nytt liv.

Roma är en viktig och attraktiv centralort som förtjänar god utveckling och möjligheter att växa med bostäder och fler invånare. En utveckling som kommer att gynna hela Gotland.

Från början var det flera aktörer som visade intresse över de tre fastigheterna i ”Romapaketet”. Men i slutänden var det en entreprenör som la bud på samtliga objekt i paketet som innefattar: tomter i Björke, förra äldreboendet Klostergården samt Romabadet.

Klostergården och Romabadet kostar regionen tillsammans över en halv miljon kronor om året, där de står tomma utan någon nytta. Enbart Romabadet har hittills kostat skattebetalarna närmare 1,5 miljon kronor i drift sedan det stängdes i slutet av 2015. Gotländska skattepengar som går upp i rök för en fastighet som förfaller för varje år som går.

Visst kan man tycka att 500 000 för samtliga tre objekt är lågt – men det är vad marknaden värderar dom till. Fastigheterna har sålts öppet via anbudsförfarande och marknadens intresse har satt priset.

Trots att fastigheterna förfaller och kostar skattebetalarna över en halv miljon kronor i årlig drift vill oppositionen avbryta affären. På så vis hindrar Socialdemokraterna utveckling i Roma samtidigt som fastigheterna förlorar den attraktivitet de ännu har. Det är inte en ansvarsfull politik.

Med en försäljning slipper skattebetalarna betala dyrt för tomma lokaler och vi kan se fram emot bostadsbyggande i Roma samt möjligheter till bad. Vi har bostadsbrist på Gotland – nu öppnar vi för objekt utanför Visby där det kan byggas bostäder.

Vi i Centerpartiet ser fram emot utveckling i Roma - för tillväxt och en levande landsbygd.

Joakim Samuelsson, distriktsordförande Centerpartiet på Gotland