Fantastiska möjligheter - trots allt!

Trots krisens mörka moln behöver vi påminna oss om att vi bor på en av världens bästa platser för utomhusaktiviteter. Fredrik Gradelius slår ett slag för mer fritid utomhus och tipsar om några digitala möjligheter för att hitta ut.

Pandemin fortsätter att ställa till det för idrotten på vår ö. Restriktionerna som infördes förra året fortsätter även under våren på våra idrottsanläggningar. Jag tycker som många andra att det är tröttsamt med detta och vi längtar alla tillbaks till normala tider igen.

Region Gotland och RF Sisu Gotland gör nu en kartläggning av de utomhusträningsmöjligheter som finns så att vi kan visa det på ett mer tillgängligt sätt. Men jag tror egentligen att alla vet vad man har nära sig - träningsspåret, utegymmet, cykelspåret eller promenadstråket. Ring en vän och passa på att träffas på uteträningen.

Jag vill också påminna om att vi faktiskt bor på en av världens vackraste platser för utomhusaktiviteter.

Så fort vårvärmen kommer fram på allvar ska jag vandra någon etapp på vår nya vandringsled Östkustleden som invigdes i juni. Leden, som blev möjlig genom samarbete av flera lokala utvecklingsbolag, går från Anga till Närsholmen och passerar flera fantastiska naturreservat. Nu har Gotland flera vandringsleder som gör oss allt mer attraktiva för outdoor-turism.

Det är också värt att påminna oss om alla fina ”stugor” vi har på ön. Svaidestugan, Gardestugan med flera har spår för motionslöpning och promenader som passar alla åldrar.

Slutligen vill jag slå ett slag för Region Gotlands digitala frilufts- och rekreationskarta, www.gotland.se/friluftsliv, som finns att hitta på regionens hemsida. Kartan är ett pågående projekt men redan nu finns enormt många platser för aktiviteter utmärkta som jag inte ens visste fanns. På hemsidan finns också en samling instruktionsfilmer som visar enkla knep att hålla sig igång, www.gotland.se/livibalans

Gotland är fullt av möjligheter - eller hur?

Fredrik Gradelius (C) ordförande kultur- och fritidsberedningen.