Stora frågor som berör Gotland

Strandskyddet, skogen, tillgång till vatten. Just nu pågår många stora nationella utredningar som i högsta grad påverkar Gotland, skriver Stefan Nypelius.

Just nu är flera stora nationella frågor på gång som berör Gotland på ett eller annat sätt. Till månadsskiftet april-maj ska det lämnas remissvar på utredning om strandskydd och äganderätt i skogen. Samtidigt skall det lämnas synpunkter på vattendirektivets samrådsunderlag.

Först om strandskyddet som behöver förändras i grunden eftersom då kan spelplanen ändras för den svenska landsbygden. Utredningens förslag kommer kunna öka attraktionskraften för våra landsbygder så att fler människor och företag kan lockas till att etablera sig. I utredningen är det intressant att läsa att Gotland med sina 19 procent är det län med lägst exploateringsgrad inom 100 meter från kusten. Samtidigt i debatten låter det som att gotlandskusten är sönderbyggd.

Det behövs en nyansering i debatten. Med fallet Sudersannas i minne så behöver vi se över vem som ska kunna göra överklaganden. För den som är direkt berörd och påverkad är det viktigt med rätten att lämna synpunkter och göra överklagande. Det lokala inflytandet är angeläget för Centerpartiet.

Även frågan om skogen är betydelsefull för Gotland. Centerpartiets ingång är att äganderätten ska stärkas. Avsättningar för skydd ska basera sig på frivillighet och på markägarens initiativ och mot ersättning. Jag är orolig för undantagen från de generella lättnaderna. I utredningen lyfts Gotlands skogar som unika i Europa. Värdet finns bland annat tack vare flera hundra års famliljeskogsägande. Enskilda gotländska bönder som gick emot skogsvårdslagen på 1970-1980-talet och inte högg ned betes- och ängsmarker för att plantera. Något lagen förespråkade och staten uppmanade. Det är mångfalden av brukningsmetoder som bidrar till dagens speciella flora och fauna.

Om nu en skog blivit så värdefull på grund av att den vårdats i generationer av ägare - låt då de gotländska bönderna ha fortsatt förtroende så att mångfalden spirar!

Frågan om tillgång till bra vatten är mycket central för Gotland. Förslaget till vattenförvaltning perioden 2021-2027 från Vattenmyndigheterna är dock gjord med alldeles för breda penslar. Till exempel föreslås kalkning på en del av Gotlands åkermark, som redan är kalkrika. De ekonomiska konsekvenserna av förslagen är inte belysta men bedöms av andra till minst en halv miljard kronor för Gotlands del. Troligen är kostnaden än högre då regionens avloppsreningsverk kommer behöva byggas ut och uppdateras. Med de följderna är underlaget alldeles för tunt. Ger verkligen förslagen de smartaste lösningarna?

Utöver de här frågorna är det utredningar om likvärdighet i skolan, om skolans förstatligande, gymnasieutbildningens utformning, sammanhållen vård för barn och unga, skolbibliotek med mera på gång. Alla påverkar de Gotland.

Stefan Nypelius (C)