högtryck inom bygglov

Eva Ahlin, ordförande miljö- och byggnämnden, förklarar rådande situation med enormt många inkommande bygglovsansökningar på Gotland.

Förra året kunde jag stolt konstatera att bygglovskön var borta. Alla de engagerade människorna som jobbar på bygglov och många andra inblandade på samhällsbyggnadsförvaltningen har skapat effektivare processer och bidragit till en arbetsmiljö där man trivs och stannar.

Nu rasar det in bygglovsansökningar. Det är fritidshus, om- och tillbyggnader som ökat. Andra bygglov ligger kvar på normala nivåer, vilket får oss att anta att det är pandemirelaterat. Hela hösten kom det in 20% mer ansökningar än normalt. Vi trodde att det skulle vända snart, och förvaltningen klarade det precis nät och jämt, lite kom vi efter, men inte mycket.

I mars smällde det till och vi fick in 50% fler ansökningar än en medianmånad, och april fortsätter i samma anda. Samtidigt kämpar förvaltningen väl, på två månader har de tagit lika många beslut som de annars hunnit på tre månader. Det visar på effektivare processer, men de tär också mycket övertid.

Vi måste göra vad vi kan för att underlätta situationen, vi vill ta in konsulter och vi vill hyra in personal från andra kommuner, eller ta in tjänstepersoner som gått i pension. Det är lätt att vara efterklok och tycka att vi borde insett i höstas att det skulle fortsätta och dessutom eskalera, men där och då var vi varsamma med skattemedlen.

Vi kommer hinna ta många beslut inom 10 veckor, men inte alla. Jag har stor respekt för de effekter det får på företag och enskilda, och beklagar det djupt.

Eva Ahlin (C) ordförande i MBN