Fel av regeringen om biogasbilar

Lars Thomsson, riksdagsledamot (C) reagerar starkt mot regeringens förslag om att bilar som drivs med fordonsgas inte ska klassas som miljöbilar. Lars Thomsson har nu riktat en interpellation till infrastrukturministern.

Regeringen har skickat tillbaks förslaget ”Genomförande av ändringar i direktivet om miljökrav vid upphandlingar av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster”. Istället föreslås att ännu en gång ändra den svenska miljöbilsdefinitionen, den här gången så att bilar som drivs av fordonsgas inte längre kommer att klassas som miljöbilar. Detta förslag har lett till ett ramaskri från biogasbranschen och biogasproducenterna.

Centerpartiet anser att det är fel att framöver enbart stimulera el- och vätgasbilar genom att i praktiken skicka signalen att biogasbilar inte är ett miljösmart alternativ! Vi tycker i stället att alla förnybara alternativ ska stimuleras utifrån miljönytta och att fokus ska ligga på att fasa ut de fossila bränslena på lång sikt.

Att nu utesluta biogas från miljöbilsdefinitionen är totalt missvisande med tanke på vad Regeringen tidigare har kommunicerat. Som till exempel detta:

”Regeringen anser att användning av biogas ger olika nyttor beroende på vilken produktionsmetod och vilka råvaror som använts. Produktion av biogas från avfall och gödsel ger i allmänhet högre miljönytta än biogas från jungfrulig råvara. Förutom att energiinnehållet i biogas kan nyttjas för att ersätta fossila bränslen, kan det även bidra till att minska metangasutsläpp från t.ex. stallgödselhanteringen och bidra till att mer näringsämnen återförs till jordbruket.”

Dessutom har regeringen tillsammans med Centerpartiet, via ”Klimatklivet”, gett omfattande stöd till produktion av biogas, men också tankinfrastruktur för denna. Det är en av de kategorier som har beviljats mest stöd.

Leveranser med lätta lastbilar ökar i städerna, och de körs nästan uteslutande med diesel. För att minska klimatpåverkan från lätta lastbilar behövs både ökad andel biodrivmedel och eldrift. I städerna är el- och gasfordon i dagsläget de bästa tillgängliga alternativen då de utöver växthusgaserna även minskar utsläppen av luftföroreningar.

Tyvärr haltar övergången till el- och biogasdrivna fordon på grund av ett regelmässigt hinder kopplat till fordonsvikten. De lätta lastbilar som drivs med el och biogas har på grund av batterier respektive gastankar en högre tjänstevikt än lätta diesellastbilar. Det gör att de inte kan lasta lika mycket gods som motsvarande lätta diesellastbilar, eftersom totalvikten för en lätt lastbil inte får vara högre än 3,5 ton för att få köras med B-körkort.

Detta hinder för omställningen till fossilfria och renare leveranstransporter skulle kunna lösas genom att man inför ett undantag från begränsningen på max 3,5 ton för B-körkort. Det finns ett EU-direktiv (2018/645) som ger medlemsländer möjlighet att införa ett sådant undantag som gör att förare med B-körkort får köra lätta lastbilar på upp till 4,25 ton - förutsatt att den extra vikten motiveras av alternativa drivmedel.

Detta undantag har redan införts i Nederländerna, Italien, Storbritannien och Norge, och fler länder är på väg.

Mot bakgrund av detta har jag ställt följande frågor till infrastrukturminister Tomas Eneroth:

*Kommer regeringen att vara lyhörd för biogasbranschen och skrota förslaget där biogasbilar inte klassas som miljöbilar?

*Är regeringen beredd att lägga fram ett förslag om att göra undantag för förare med B-körkort så att de kan få köra lätta lastbilar på upp till 4,25 ton?

Lars Thomsson (C) Riksdagsledamot Gotland