KLokt med lösning för framtiden

Bibbi Olsson, vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, rapporterar från det senaste nämndssammanträdet i torsdags den 16 september

I torsdags hade vi första sammanträdet med hälso- och sjukvårdsnämnden efter sommaruppehållet. Förvaltningen bekräftar att den gotländska sjukvården upplevt den jobbigaste sommaren någonsin med högt söktryck på akuten och ovanligt många sjuka människor – både besökare och gotlänningar. Inom förvaltningen ska man närmast se över hur man bättre kan hantera nästa sommar och utgå från att besökstrycket kan bli lika ansträngande.

Några positiva nyheter är att 1177-tjänsten fungerar mycket bra efter att regionen tog hem den i egen regi tidigare i år. Arbetet med ”heltidsresan” är också positivt och fler medarbetare som har möjlighet väljer att jobba heltid.

En annan sak som är värd att lyfta fram är att 40 300 gotlänningar nu är färdigvaccinerade med två doser mot Covid. Närmast förbereds för vaccinering av barn i åldrarna 12-15. Inom 2 veckor räknar vi med att nästan 9 av 10 gotlänningar är färdigvaccinerande. Det tycker jag är mycket glädjande!

En av den här mandatperiodens knepigaste frågor handlar om listningstaket för vårdcentralen Visborg. I snart 13 år har vårdcentralen, som drivs av Praktikertjänst, återkommande gånger fått sitt tillfälliga listningstak förlängt. Detta för att klara bemanning och begränsningar i lokalerna och samtidigt erbjuda god vård till de cirka 7 000 som i dagsläget är listade där.

Efter diskussion och samråd kom en enig nämnd fram till att lyfta bort ärendet från sammanträdet och ta upp det till närmaste arbetsutskott. Förvaltningen får ett nytt uppdrag kring hur vi kan skapa enhetlig och långsiktig modell för samtliga vårdcentraler på Gotland.

Jag tror det är klokt att försöka hitta en lösning som är hållbar för framtiden och som är anpassad efter våra nationella mål med god och nära vård.

Bibbi Olsson (C) vice ordförande HSN