I huvudet på valombudsmannen

Sedan årsskiftet är Bibbi Olsson valombudsman för Centerpartiet på Gotland och är i full gång med planer och idéer för valåret 2022. Så vad gör en valombudsman egentligen, och vad vill hon?

- Det är delvis en administrativ person som ska boka möten och lokaler, se till att våra gotländska riksdags- och fullmäktigekandidater får rätt material och underlag, men även vara en länk mellan riksorganisationen och distriktet gällande valkampanjer, förklarar Bibbi.

Detta gäller lika mycket om distriktet på Gotland har idéer om lokala kampanjer och event och vill ha hjälp från riksorganisationen. Att komma med idéer och förslag om aktiviteter och sedan planera dessa är en viktig del i arbetet som valombudsman enligt Bibbi.

- Jag vill få med så många som möjligt, alla från erfarna till nya medlemmar och i alla åldrar. Alla medlemmar är så välkomna att höra av sig till mig med tips och idéer om allt möjligt, säger Bibbi.
Hon hoppas att många medlemmar vill vara med och kampanja så att arbetet kan fördelas på fler – och dessutom över hela Gotland.

Vad vill du göra nu närmast?
- Jo nu när covid-restriktionerna tagits bort skulle jag vilja samla många medlemmar för en gemensam kick-off. Det hade varit jätteroligt att samlas och umgås på någon större anläggning, gärna med någon riksprofil inbjuden. Varför inte Annie Lööf?

Utöver det gillar Bibbi tanken på musikevenemang under till exempel kommande torgmöten och marknader. Musik tillför kraft och energi och får människor att samlas. Hon gillar även tanken på att så småningom komma igång med en ”Gotlandsturné” mellan socknarna, kanske med en husvagn där folk kan få träffa partiets företrädare, diskutera viktiga lokala frågor och få sig en kopp kaffe.
En sak är klar och det är att valombudsmannen har många idéer. Men som sagt – alla medlemmar är välkomna med ännu fler tips och förslag.

Kontakta Bibbi på: bibbi.Olsson@centerpartiet.se