Upp till bevis för Gotland

Det är skarpt läge för att infria löften om Gotlandstrafiken och prishöjningar, skriver Eva Nypelius och Johan Malmros

Gotlands nye riksdagsledamot, Jesper Skalberg Karlsson(M), har deklarerat att den moderatledda regeringen ordnat fram pengar till Gotlandstrafiken. På så vis skulle vi slippa prishöjningar i vår färjeförbindelse till fastlandet.
Pengarna till Gotlandstrafiken som Jesper Skalberg Karlsson syftade på var dock redan reglerade i avtalet med Destination Gotland.
Och – som de flesta nu vet så blir det prishöjningar. Utöver höjningarna från förra året har det aviserats om 30 procent högre priser på färjeresorna mellan Gotland och fastlandet.

Nu är det med andra ord skarp läge för Jesper, att göra det han sagt att han ska göra och kämpa för Gotlands sak. Om han menar allvar och vill stå för det han sagt behöver han använda sin position i riksdagen och påverka den moderatledda regeringen att skjuta till medel för att dämpa den skenande prisutvecklingen.

Även Sverigedemokraterna har en maktposition i rikspolitiken, där de styr regeringen från baksätet. Det är dags för Lars Engelbrektsson, SD:s starke man på Gotland, att få sitt parti att agera. När SD idag har ett så stort inflytande i rikspolitiken så duger det inte att fortsätta vara tyst när så mycket står på spel för Gotland och vår utveckling framåt.

Vi i Centerpartiet kommer fortsätta bevaka att de som har lovat att så mycket ska bli bättre för Gotland även gör allt de kan för att ordna det. Vi jobbar aktivt med att bearbeta Centerpartiets riksdagsledamöter, men förutsätter att de som nu sitter på den egentliga makten tar sitt ansvar för Gotlands utveckling.

Eva Nypelius (C)
Johan Malmros (C)