Krönika från Gotlänningens ledarsida

"För 11 miljoner har vi inte fått en stolpe som förbättrar för ridningen"

Vid vårt samarbete med Moderaterna i förra mandatperioden poängterade de återhållsamhet i ekonomi och budget. Var finns ekonomi- och hushållningstanken i att lägga pengar på en flytt av konstgräsplanen på Rävhagen - som skulle räcka långt i till exempel renoveringen av ridhusen, frågar sig Stefan Nypelius (C) i sin senaste krönika.

Jag skriver det här när jag är på väg hem efter att ha valt Muharrem Demirok till Centerpartiets nye partiledare. Det känns jättebra med den kvintett vi valt i partiets verkställande utskott. Hos dem finns decennier av samlad kunskap som kommunstyrelseordförande. Allt från Muharrems erfarenheter i Linköping till Madelaine Jacobssons i Nordmaling, eller Daniels Bäckströms i Säffle och Ulrika Liljebergs i Leksand. Så nog finns det landsbygdsperspektiv och skolperspektiv i det gänget! Kompletterat med Martin Ådahls oerhörda ekonomiska kunskap och erfarenhet.

Jag känner mig trygg med att de kommer att kunna förmedla de beslut stämmor tidigare har gjort och höstens partistämma kommer ta. Precis som Annie och hennes grupp runt omkring henne hela tiden har gjort.

Vi har nu passerat 100 dagar med ny regering och nytt styre här på Gotland. Ingen av dem har levererat något av sina stora löften. Det är ännu svajigt med elstöd och prissänkningar på bränslen. Lokalt är krafttag för byggande stora grejen för S och M styret. Det krafttaget börjar de med att flytta fram Gotlandshems Gråboprojekt. Istället för att ge möjlighet till byggande så blir det ännu osäkrare med vad man vill. Tydligen litar man inte på en enig styrelse vid Gotlandshem. Moderatledningen verkar inte ha tilltro till sin förra ordförande eller så lägger de sig flata för S. Ska Gotlandshem klara att finansiera både nybyggnation och renoveringsbehovet kommer de behöva sälja av lägenheter. Då tycker jag det är bättre göra det i byggskedet som bostadsrätter än att sälja befintligt bestånd.

Jag undrar verkligen hur det interna arbetet sker i nya styret.

Vid vårt samarbete med Moderaterna i förra mandatperioden så poängterade Moderaterna återhållsamhet i ekonomi och budget. Det får mig verkligen att fundera hur de kan acceptera 11 miljoner i investeringar för flytt av konstgräsplanen på Rävhagen. För 11 miljoner har vi inte fått en stängselstolpe som förbättrar situationen för ridningen. Det är fortfarande stora behov i ridhus, stallar, omklädningsrum, med mer. Viktiga åtgärder för djur- och arbetsmiljö som kommer kräva investeringar. Var är ekonomi- och hushållningstanken att lägga pengar på en flytt som skulle räcka långt i till exempel renoveringen av ridhusen?

Till slut har köpet i ”Romapaket” blivit klart. Äntligen kan en gotländsk entreprenör sätta igång och skapa landsbygdsutveckling. I stället för att Romabadet och Klostergården har kostat regionen hundratusentals kronor årligen kan det byggas bostäder och ges badmöjligheter i ett aktivitetscentrum. Tillsammans med att vi i Centerpartiet möjliggjort för en ny idrottshall vid Romaskolan i årets investeringsbudget blir det här är en expansion som kommer gynna hela Gotland!

Ha det gott.

Stefan Nypelius (C)