Nyhet

Tråkigt att majoriteten inte vill satsa på en av samhällets mest utsatta grupper

Enligt kvalitetsredovisningen för 2022 fungerar inte Region Gotlands omsorg om funktionshindrade som vi förväntar oss. Personer med funktionsnedsättningar är en grupp som inte fullt ut får det stöd de har rätt till och de olika verksamheterna - allt från boenden till anhörigstöd - behöver få större politiskt fokus framöver. Av den anledningen vill Centerpartiets ledamöter att utveckling av omsorgen för personer med funktionsnedsättning ska vara ett målområde för socialnämnden det kommande året.

Dels vill vi göra en genomlysning av verksamheterna för funktionshindrade för att få en tydligare bild av läget och dels vill vi ha ett specifikt mål för att höja kvalitén på LSS-boenden där vi vet att många som bor där inte är nöjda. Tyvärr röstade S & M-majoriteten nej till det förslaget.

Det är tråkigt att majoriteten inte ser behov av att satsa på en av samhällets mest utsatta grupper, för att ge dem möjlighet att leva som andra.

Men vi i Centerpartiet på Gotland kommer trots det fortsätta jobba med denna fråga - dels för att skaffa oss mer kunskap och dels för att höja kvalitén där den brister.

På socialnämndens senaste sammanträde diskuterades nämndens mål och fokusområden för det kommande året. Centerpartiet har deltagit i arbetet med att ta fram målen, och de stämmer väl överens med vårt fokus och de frågor vi har drivit. Målområdena är kompetensförsörjning, bygga bort köerna till bland annat särskilda boenden och LSS-boenden, samt att trappa upp det brottsförebyggande arbetet för att komma åt bland annat gängkriminaliteten.

Den senaste punkten är ett område där Centerpartiet även har lämnat in en motion till regionfullmäktige, då det är av högsta vikt att ta tag i problemet innan det går för långt.

En tillväxt av de kriminella nätverken kan snabbt eskalera och leda till ökat nyttjande av narkotika, ökad otrygghet och ökning av våld. Vi behöver helt enkelt agera nu.

Och vi hoppas att motionen får en mer välvillig hantering än vårt förslag att höja kvalitén för den verksamhet som riktar sig till funktionshindrade.

Det vi dock är överens om över partigränserna är att kompetensförsörjning är ett av de viktigaste områdena framöver. Vi behöver höja kompetensen inom flera områden, bland annat genom att fortsätta utbildningssatsningen till undersköterska. Vi behöver också förbättra arbetsmiljön och minska sjuktalen. Vi behöver helt enkelt göra det mer attraktivt att arbeta inom vård- och omsorgsområdet.

Johan Malmros, 2:e vice ordförande i socialnämnden