Låt föreningslivet leva i alla socknar!

Många föreningar på landsbygden som är beroende av ekonomiskt stöd ligger i farozonen när regionfullmäktige idag valde att gå på S- och M-styrets förslag om att inte låta föreningar som har religiösa eller partipolitiska inslag att söka medel. ”Det här kan slå hårt mot föreningslivet utanför våra större tätorter”, säger Johan Malmros (C), ledamot i regionfullmäktige.

Just nu tar Region Gotland fram regler för stöd på kultur- och fritidsområdet. För Centerpartiet på Gotland är det självklart att vi gotlänningar ska ha möjlighet att delta i föreningsliv med aktiviteter även utanför våra större tätorter - inte minst när det gäller barn- och ungdomsverksamhet.

– Vi vill inte låta religiösa eller partipolitiska föreningar förlora möjligheten att söka bidrag för sina viktiga verksamheter på landsbygden, även om vi inte vill låta skattemedel gå till verksamheter som har ett religiöst eller partipolitiskt syfte, berättar Johan Malmros (C), ledamot i regionfullmäktige.

Därför föreslog Centerpartiet en ändring av skrivelsen redan i regionstyrelsen, om att inte bevilja stöd till verksamheter som har religiöst eller partipolitiskt syfte.

– Det innebär att vi då inte tittar specifikt på innehållet utan syftet med själva verksamheten, berättar Johan Malmros (C), ledamot i regionfullmäktige.

Men Regionfullmäktige valde en annan väg. De vill inte ha några religösa eller partipolitiska inslag i verksamheterna, vilket vi bedömer ger en ökad risk för övertolkningar och istället hämmar verksamheterna.

– Konsekvensen av det här kan ju bli att en rad föreningar inte längre kommer omfattas av det stöd som de tidigare har haft. Och med en färsk folkhälsorapport som understryker behovet av än mer fokus på barn och ungas psykiska hälsa och ökat socialt deltagande, känns det extra viktigt att vi borde jobba tillsammans för att trygga insatser som stärker folkhälsan på hela ön - inte försvåra dem; så föreningar kanske rent av avstår från att driva verksamhet för att det blir för krångligt, säger Johan Malmros (C), ledamot i regionfullmäktige.