Utred behovet av autismgrupper

Vi vill att Utbildnings- och Arbetslivsförvaltningen utreder behovet av autismgrupper på ön. Och vi vill samtidigt ge dem i uppdrag att se på lösningar, utifrån ett likvärdighetsperspektiv och geografiskt perspektiv, med Gotlands Resursskola som huvudansvarig för dessa grupper, skriver Anna Andersson och Eva Gahnström i en motion till regionfullmäktige.

På vissa skolor på ön har man skapat små undervisningsgrupper, där man till exempel har elever med autism, långsam inlärning/samundervisningsgrupp med anpassad grundskola och grupper för elever med ADHD. På vissa skolor undervisas elever enskilt. Allt detta är kostsamt för det rektorsområde som skapar detta och det blir ingen likvärdighet över ön utan är ett lotteri var man hamnar och vilket stöd man kan få.

För att minska detta lotteri tror vi i Centerpartiet att det är en bra idé att samla särskilda undervisningsgrupper för elever med Autism under Gotlands Resursskola.

Till Gotlands Resursskola hör redan elever med generell språkstörning samt de elever som har behov av enskild undervisning. Dock finns inte specifika grupper för elever med autism för elever från F-6. Om Gotlands Resursskola skulle få ansvar för särskilda undervisningsgrupper för barn/elever med autism kan man samla spetskompetens under Resursskolans paraply och förslagsvis ha tre undervisningsgrupper fördelade över ön så barnen inte behöver åka så långt.

Att samordna särskilda undervisningsgrupper för elever med autism under Resursskolan skulle innebära större likvärdighet över ön, där en antagning säkrar att de elever i störst behov får det stöd de har rätt till samt att vi behåller de familjer på ön som i dagsläget väljer att flytta eftersom det inte finns adekvat utbildning för alla på ön idag. Att samordna dessa grupper under ett paraply skulle förmodligen även bli en besparing eftersom det i dagsläget ligger på varje rektor och rektorsområde att se till att alla elever får det stöd de behöver.

Här kan du läsa hela motionen.