Varför är Gotland inte med vid bordet när staten snackar trafik?

Johan Malmros, distriktsordförande för Centerpartiet på Gotland.
Färjetrafiken till Gotland måste behandlas som en självklar del av den statliga infrastrukturen.
Förslaget på en ny nationell infrastrukturplanen som nyligen presenterades är ett av de viktigaste verktygen staten har för att skapa tillväxt, knyta ihop arbetsmarknader och bygga Sverige starkt inför framtiden. 1200 miljarder kronor ska satsas på framförallt vägar och järnvägar i hela landet. Men när man läser planen saknas något: Gotland.
Färjan är vår länk till resten av Sverige. Det är vårt tåg, vår motorväg, vår bro. Den avgör om människor kan pendla, om företag kan växa, om familjer kan hålla ihop över havet.
Att färjetrafiken inte ingår i den nationella infrastrukturplanen innebär i praktiken att Gotland ställs utanför det system som ska bygga landets framtid.
I ett möte med där infrastrukturministern förra veckan presenterade den nya infrastrukturplanen lyfte jag just detta. Hur kan man tala om att hela Sverige får ta del av satsningarna, när landets enda ö-region inte ens finns med i planen? Vi är inte med vid bordet. För oss gäller andra regler, då färjetrafiken tillhör den i jämförelse marginella pott helt vid sidan av övrig statlig infrastruktur som kallas olönsam kollektivtrafik.
Och samtidigt ser vi en utveckling åt fel håll. I det nya färjeavtalet från 2027 blir överfartstiderna längre. Priserna som nu ligger på en sådan nivå att många gotlänningar samt anhöriga och vänner på andra sidan vattnet inte har råd att korsa kommungränsen, ser ut att ligga kvar på samma nivå. Staten kommer från och med 2027 att skjuta till 280 miljoner kronor per år i stället för nuvarande 500 miljoner per år. Den riktning som den statliga infrastrukturplanen pekar mot - att knyta Sveriges delar närmare varandra, gäller inte oss. När staten satsar mer än någonsin tidigare på infrastruktur över hela landet minskar potten till vår enda landsväg till resten av landet.
Det här är inte bara en fråga om rättvisa och att få gotlänningars vardagsliv att gå ihop. Gotland har en avgörande roll för Sveriges säkerhet och robusthet.
I ett alltmer osäkert säkerhetspolitiskt läge borde färjetrafiken till ön vara en självklar del av landets prioriterade infrastruktur.
Vi politiker på Gotland förstår det här. Oavsett partifärg är vi eniga om att Gotland ska ha samma villkor som resten av landet. Men om partierna även på nationell nivå menar allvar med att hela Sverige ska leva, måste hela Sverige, inklusive Gotland också finnas med i statens planen för infrastruktur.
Johan Malmros (C)

