Gotland
  • / Nyheter
  • / Succé för Centerpartiet

EU-Succé för centerpartiet

Stort tack alla ni som röstade på Centerpartiet på Gotland. Tack vare er gjorde vi vårt bästa EU-val någonsin.

Nästan var femte, eller exakt 19,3 procent, av alla gotlänningar som röstade i EU-valet valde Centerpartiet. Det är 5,2 procentenheter bättre än senaste valet 2014 och sammantaget vårt bästa EU-val någonsin på Gotland.

Flest röster fick Centerpartiet i Havdhems distrikt där 42,3 procent valde att rösta för sund och säker mat - och mot högerpopulism. Även i Stånga och Garde distrikt fick Centerpartiet över en tredjedel av alla rösterna.

Här är de 10 valdistrikten där Centerpartiet fick flest röster:

1. Havdhem. 42,3 %
  2. Stånga. 37,5 %
  3. Garde. 35,8 %
  4. Burgsvik. 34,0 %
  5. Eksta 32,9 %
  6. Vänge 30,7 %
  7. Sanda 29,1 %
  8. Kräklingbo 29,1 %
  9. Dalhem 27,1 %
  10. Vallstena 26,7 %

I Visby fick vi flest röster i valdistriktet A7/Östra Vi, där 18,3 procent valde Centerpartiet. Även Visborgsstaden/Halsjärnet samt Terra Nova blev stora Centerframgångar med över 15 procent

EU-valet på Gotland var inte bara en framgång för Centerpartiet utan även för det demokratiska samhället. Aldrig någonsin har så många gotlänningar engagerat sig i EU-valet. 53,1 procent av gotlänningarna tog vara på sina demokratiska rättigheter och röstade. Det är en ökning med 6,8 procentenheter jämfört med 2014 och nästan exakt lika med det genomsnittliga valdeltagandet i riket på 53,3 procent.

På riksnivå gjorde Centerpartiet det bästa EU-valet hittills och fick hela 10,8 procent av svenskarnas röster. Förra valet 2014 var motsvarande siffra 6,5 och 2009 blev det 5,5. Det betyder att Centerpartiet i det närmaste fördubblat sitt valresultat till EU-parlamentet mellan 2009 och 2019.

Återigen – stort tack för alla röster!