Centerpartiet vill stoppa klyvningen av landet!

Jag medverkade på 92 möjligheter på Wisby Strand. Det har utvecklats till att bli socknarnas egen utvecklingsdag. Programmet i år var utmärkt med en blandning av forskare, framgångsrika exempel på ön och ett uppfriskande samtal mellan partiledare Annie Lööf (C) och näringsministern Mikael Damberg (S). Jag tyckte att skillnaden i synsätt mellan de två folkrörelsepartierna blev ganska tydlig. Centerpartiet tror på människan och vill reglera mindre medan socialdemokraterna tror på kollektivet och vill reglera mera. C vill förbättra för företagen genom sänkta skatter och mindre regelkrångel vilket SKAPAR tillväxt. Men S vill höja skatterna för företagen och bara FÖRDELA den tillväxt som råkar uppstå.

Annie Lööf och Lars Thomsson

Annie Lööf och Lars Thomsson efter den gemensamma lunchen när Annie besökte Gotland under 92 möjligheter.

Mikael Dambergs uttalande att ”regeringen gör historiskt stora satsningar på Gotland” får mig att se rött. Han räknar då främst upp de två 100 miljonerspaketen som regeringen gett efter Natura 2000- och Nordstream besluten. Regionen Gotlands utredning visar att genom att säga nej till Nordstream så förlorade Slite intäkter på 155 miljoner kronor. Vad Natura 2000 beslutet kostade i arbetstillfällen och intäkter är svårare att beräkna. För mig är det uppenbart att dessa två regeringsbeslut har kostat främst norra Gotland väsentligt mera än de två kompensationspacken gett. Herr Damberg slirar betänkligt på sanningen när han döper om kompensation till ”historiska satsningar”, det gillar jag verkligen inte!

Att nu den rödgröna regeringen valt att flytta ut statliga jobb från Stockholm är bra, det var ett av förslagen från den Landsbygdspolitiska kommittéen. Men att de väljer att utlokalisera sex av nio myndigheter till Botkyrka, Göteborg och Malmö är för mig obegripligt. Sverige har idag tre storstadsregioner som går som tåget, och övriga orter har problem i olika omfattning. Centerpartiet vill stoppa klyvningen av landet, vi ser att utlokalisering av statliga jobb utanför storstadsregionerna kan bli en verklig vitamininjektion för t.ex. Gotlands utveckling. Uppenbart är att S/Mp regeringen lever i en helt annan verklighet!

Valrörelsen har börjat. Det blir övertydligt nu när den rödgröna majoriteten dammar av löftet om ett nytt badhus lagom till valet. Alla gotlänningar vill förstås ha ett badhus, men hur skall vi ha råd med driften av detta? Ett stort nytt badhus kommer uppskattningsvis att kosta 250-400 miljoner kronor. Det leder till nya driftskostnader på ca 10-20 miljoner kronor årligen. Hur skall regionen ha råd med det samtidigt som vi gör jättestora besparingar på all annan verksamhet?

Sex dagars vinter, det är tufft att vara skidåkare på Gotland! Just nu kämpar jag intensivt med daglig träning för att komma i god form inför Vasaloppet och senare London maraton. Det är med sorg och bedrövelse jag inser att denna höst och vinter riskerar att bli normaltillstånd i vårt land framöver på grund av att mänskligheten inte tar klimathotet på tillräckligt stort allvar. Frustarationen att mina barnbarn troligen inte kommer kunna åka Vasaloppet ger mig bra tändvätska både inför träningspassen och kommande valrörelse!

Ett snölandskap i Vänge, från Vänge kyrkas parkering

Några dagar fanns det snö i Vänge.

Bli medlem i Centerpartiet