Centerpartiet i Halmstad värnar valfrihet i välfärden

Jenny Axelsson, kommunråd i Halmstad

Regeringens förslag om att begränsa vinster i skola/omsorg är ett slag mot valfriheten i välfärden!

Idag presenterade regeringen och Vänsterpartiet på nationell nivå sitt förslag om att begränsa vinster i välfärden. Förslaget är ett slag mot valfriheten och möjligheten för många privata, omtyckta företag att fortsätta driva sin verksamhet.

Centerpartiet i Halmstad tycker att kvalité i verksamheten är viktigare än ägandeform. Vi ska ställa höga kvalitétskrav på alla aktörer, oavsett i vilken ägandeform de har, men inte begränsa människors möjligheter att välja t.ex skola eller äldreboende.

''Det är en stor inskränkning av människors valfrihet om man begränsar möjligheten att bedriva privat skola och omsorg.'' säger Jenny Axelsson, kommunråd i Halmstad. ''Det är viktigt att vi har en bredd av olika aktörer inom välfärden för att människor ska kunna välja den aktör som passar dem bäst. För oss i Halmstad är det viktigt att människor fortsatt ska kunna få möjlighet till olika alternativ och valmöjligheter. Det är en förutsättning för att kvalité och inte ägandeform ska vara vägledande''.

Centerpartiet verkar för en välfärd med hög kvalité och valfrihet mellan olika aktörer. Vi vill:

• ha fortsatt höga kvalitétskrav på alla verksamheter inom välfärden
  • att olika aktörer inom välfärden ska kunna etableras för att öka kvalitén
  • värna människors valfrihet att välja skola och omsorg

Följ oss på Facebook!