Halmstad

Jobb och företagande

Vi vill:

• Skapa fler enkla jobb inom kommunen genom praktikplatser, lärlingsprogram och inventering av arbetstillfällen
  • Driva frågan om att anställa fler lärarassistenter för att låta lärare vara lärare
  • Stärka det lokala näringslivet genom att utveckla lokala företagarnätverk

Halmstad växer!

Fler och fler människor flyttar hit och arbetar eller studerar, nya företag etablerar sig och samhällsbyggandet expanderar. Fler människor betyder både större möjligheter och större ansvar. Centerpartiet menar att jobb och företagande är motorn i ett växande Halmstad.

Åtta av tio jobb skapas i små och medelstora företag. Utan dem stannar Sverige. Det är småföretagen som skapar tillväxt och som för Halmstad framåt.

Jobb är också nyckeln till en framgångsrik integration. Genom fler enkla jobb som inte kräver så lång utbildning kan vi mota utanförskap och segregation.

Centerpartiet vill skapa goda förutsättningar för företagsamhet i hela Halmstad. Oavsett om du bor i Eldsberga, Andersberg eller Harplinge så vill vi att det ska vara lätt att driva företag, anställa och kunna växa. Reglerna måste bli enklare, att anställa människor billigare och den sociala tryggheten större för att fler ska våga bli egenföretagare.

Med fler företag får vi en växande kommun, fler arbetstillfällen och mer skatteintäkter till välfärden. Vi vill göra det enklare att driva företag, det är nyckeln för att hela Halmstad ska leva!

Anna Ginstmark
Ordförande för Centerpartiet i Halmstad
Jenny Axelsson
Kommunråd, Halmstad Kommun   Ordförande för kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott