Kungsbacka

Debatt: Gårdsförsäljningen av alkohol borde släppas fri

Intresset för närproducerade drycker ökar i hela landet! Snart hålls en dryckesmässa i Kungsbacka Ishall, där många kommer besöka mässan och smaka på bland annat öl och whiskey. Vi konsumenter värderar kvalité och hantverk i större utsträckning idag och är också beredda att betala extra för det.

Vi vill ofta smaka på produkterna för att vara säkra på att vi får en produkt med hög kvalité. Idag duger inte en smaklös lager som vi drack när vi var unga.

Idag vill vi ha lokala produkter med smak och veta var och hur de tillverkats. Mikrobryggerier tillverkar öl som ägaren av företaget vill ha det.

De stora bryggerierna tillverkar öl som företaget tror kommer sälja. Som småföretagare brinner jag för entreprenörerna som driver mikrobryggerierna och deras möjligheter att kunna sälja sina produkter.

Vi måste ge dem en bättre chans att kunna sälja sina produkter! Gårdsförsäljning är ett exempel på ett steg i rätt riktning. Alla företagare vet att om man säljer produkten direkt till kund så får man en bättre likviditet.

Den socialdemokratiska regeringen anser att små företagare är av ondo. Och främst de som vill sälja samma produkter som statliga bolag säljer. Är det inte dags att vi börjar inse att våra företagare måste få rimligare villkor, oavsett bransch?

Jag vill kunna smaka på en produkt när jag besöker en tillverkare. Och jag vill kunna köpa en produkt hos tillverkaren utan att bryta mot lagen. Det borde vara mitt eget val och inte den socialdemokratiska regeringens politik som styr om jag vill köpa en produkt direkt hos tillverkaren eller hos Systembolaget!

Anders Eriksson (C)

Kandidat till kommunfullmäktige

Var med i debatten på vår Facebooksida.