Kungsbacka

Grattis Kungsbacka DFF klara för allsvenskan 2019!

Centerpartiet gläds åt framgångarna för Kungsbacka DFF som tog steget upp i högsta serien, genom storsegern i mot Västerås i fredags. Vi är stolta över deras prestation att endast förlora en match och med två omgångar kvar säkra avancemanget till Damallsvenskan.

Bara en procent av Sveriges kommuner kan stoltsera med ett elitlag inom fotbollen på damsidan. Framgången visar att satsningen på ungas idrottande ger resultat. Kungsbacka har genom åren fostrat många talanger där Fridolina Rolfö (nu proffs i Bayern München och given i landslaget) tillhör en av de främsta.

Kungsbacka DFF etablerades 2012 genom samverkan mellan lokala breddföreningar i Kungsbacka. Tölö IF som vid denna tidpunkt hade ett framgångsrikt klubblag blev den naturliga samlingspunkten för lokala fotbollsspelare som ville nå elit. Första steget till den nya föreningen togs genom en gemensam satsning mellan lokala föreningar och Tölö IF i dåvarande F17 allsvenskan. Året efter spelade representationslaget under dubbla identiteter, Tölö IF som juridiskt namn men med Kungsbacka DFF matchställ. Projektet blev kallat för Kungsbackamodellen i fotbollssverige och i dag är det många kommuner och lag som kopierat modellen och gör liknande lösningar för sina satsningar.

”Centerpartiet kommer att driva på för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för KDFF att etablera sig som Kungsbackas första och hittills enda elitlag inom seniorfotbollen”, säger Fredrik Hansson, Kommunalråd (C).

Grattulera våra stjärnor på deras Facebooksida.

Text: Stefan Friberg (C) och Ola Johansson (C)

Foto: Jan Bengtsson