Eskil Erlandsson (C) invigde forskningsstationen Bolmen

Foto på samtal mellan Carina Johansson, Anna Roos och Eskil Erlandsson.

Vid invigningen får Centerpartisterna Carina Johansson, Anna Roos och Eskil Erlandsson tillfälle att prata vattenfrågor.

Riksdagsledamot Eskil Erlandsson (C) invigde på tisdagen Bolmenstationen för vattenforskning i Tiraholm.

– Det här är ett stort steg för vattenforskningen, sa den före detta landsbygdsministern när han invigde forskningsstationen Bolmen.

Eskil Erlandsson påminde också om att vatten får en allt större betydelse när det gäller tillgång, renhet och innehåll.

– Med den vattenbrist som råder kan inte ens Sverige ta rent vatten för självklart. Vattnet och dess infrastruktur är lika viktig som vägar och trafik. Vatten är vårt i särklass viktigaste livsmedel, sa Eskil Erlandsson.

- Den nya forskningsstationen ska användas för gymnasieprojektet ”Tänk H2O” och för vattenforskningen. En forskning som både handlar om rent vatten och om fiskar och biologisk mångfald i och kring våra sjöar, berättar riksdagsledamot Ola Johansson (C) som också var med på invigningen och efterföljande studiebesök.

Forskningsstation Bolmen invigd

Forskningsstation för Bolmens Vatten invigd

Bolmen ska studeras från ny forskningsstation

Tre frågor till Kenneth M Persson