Utveckla läkarmedverkan inom hemsjukvården i hela Halland

Stefan Bengtsson, Kristina Karlsson, Lotta Wennerberg och Ulf Persson i samtal utanför Omsorgens Hus i Kungsbacka.

De Centerpartistiska region- och kommunpolitikerna Stefan Bengtsson, Kristina Karlsson, Lotta Wennerberg och Ulf Persson var efter besöket på Omsorgens hus i Kungsbacka mycket imponerade av personalens arbete med läkarmedverkan i hemsjukvården. Nu vill de att projektet ska bli permanent i hela Halland och även omfatta de som bor på vård- och omsorgsboenden.

Centerpartiet vill trygga och utveckla läkarmedverkan i hemsjukvården så projektet blir permanent i hela Halland och även omfattar de som bor på vård- och omsorgsboenden.

- Äldre och sjuka ska slippa åka till akuten och sjukhuset i onödan. Resultatet av projektet är mycket bra och till nytta för både patienter och medarbetare, säger regionråd Stefan Bengtsson (C) som redan i förra valet drev frågan om mobila läkare som en resurs i hemsjukvården.

Sedan 2015 driver Region Halland ett projekt runt läkarmedverkan i hemsjukvården i Kungsbacka och del av Halmstad. Förtroendevalda centerpartister i region- och kommunval har två år efter införandet besökt verksamheten i Omsorgens hus i Kungsbacka. Här har man gått i täten och utvecklat arbetet utifrån vad som är bäst för patienten.

- Bland äldre personer är det mycket vanligt med lunginflammation. Nu kan läkaren åka hem till patienter som har hemsjukvård så de slipper åka till akuten och sjukhuset i onödan. Det blir tryggt för både patienten och anhöriga, säger Kristina Karlsson (C), som bland annat är ledamot i Region Hallands gemensamma nämnd för hemsjukvård och hjälpmedel.