Vattnet behöver ett nytt grönt ledarskap

Foto på Ola Johansson

Ola Johansson skriver om vatten i sin sommarkrönika.

Vattenbristen har börjat bli ett bekymmer också i vårt land. För bara någon vecka sedan gick Region Halland ut med en uppmaning till oss att vara sparsamma, så att det rena dricksvattnet räcker åt till det viktigaste, hygien, sjukhus, äldre, etc. ”Var rädd om vattnet!” löd uppmaningen.

Det är i Varberg och söderut som problemen är störst. I Laholm och Halmstad råder det bevattningsförbud. Brunnar sinar och för kreaturen på bete kan det bli tufft i sommar. Sommartorka på det så får vi en katastrof – åtminstone mätt med våra mått.

663 miljoner människor i världen uppges sakna rent vatten och varje dag dör 800 barn på grund av torka eller förorenat vatten. I Sverige är vi lyckligt lottade. Här handlar inte vattenfrågan om liv och död. Men det saknas inte problem. Många av våra vanligaste hygienprodukter som tandkräm, skrubb och peelingkrämer innehåller mikroplaster. Dessa tas upp av plankton i havet för att sedan sprida sig vidare till större djur. I slutändan hamnar dessa kemikalier i våra egna kroppar. Samma sak med mediciner. Mängder av läkemedel hamnar på olika sätt i avloppet och spolas ut i våra gemensamma vatten där de påverkar djurlivet.

På kort sikt finns det mycket vi kan göra här hemma. Viktigast är kanske att spara och inte vattna gräset eller tvätta bilen i onödan. Men det krävs mer än så. Centerpartiet har flera politiska förslag för renare och säkrare vatten.

Mikroplaster i kosmetika måste fasas ut från butikshyllor och hudvårdssalonger. Ett producentansvar, liknande vad som finns för förpackningar, borde införas för kemiska produkter. De som sätter produkter på marknaden måste ta ansvar för att dessa inte skadar miljön.

Dessutom behöver våra reningsverk med system för vatten och avlopp uppgraderas och bli mer effektiva när det gäller att fånga upp kemiska ämnen. För att möjliggöra fler bostäder behövs samverkansformer för utbyggnad av vatten och avlopp, så att nya och modernare VA-lösningar kan finansieras.

Det är några exempel på ett nytt grönt ledarskap för oss i Centerpartiet.

I juli samlas fotbollslag från hela världen för Gothia Cup-fotboll hemma i Kungsbacka. Jag minns från ett tidigare år hur upprörda några afrikanska spelare var på svenska ungdomar och ledare som, enbart för att hålla dricksvattnet i flaskorna kylt, spolade vatten på dem med en slang. I dessa länder är vatten en bristvara, framförallt sådant som är rent, fritt från gifter och inte sprider dödliga sjukdomar.

Högsommaren är på väg och vi hoppas alla solen kommer att skina över oss på stranden, i hängmattan eller på fotbollsplanen. Just midsommar brukar bjuda på några skurar och om det ändå ska regna, varför inte rejält?! Nubben och sillen kan ju avnjutas inomhus. Själv befinner jag mig i Albanien, där det hålls val till parlamentet, för att jobba och övervaka så allt går rätt till.

Ola Johansson