Bostadsbyggande och cykelfrågor på Almedalsveckan

cykel

Bostadsbyggande och cykelfrågor är i fokus för halländska centerföreträdare i Almedalen.

- Det är tryck i bostadspolitiken, säger den halländske riksdagsledamoten Ola Johansson(C). Han kommer att ta sig fram med en hopvikbar elcykel för att ta sig mellan de olika seminarierna som pågår i Visby under nästa vecka.

Tisdagen den 4 juli kl 15.15-15.45 arrangerar Ola Johansson ett seminarium som huvudsakligen kommer att handla om bostadsbyggandet utanför städerna. Där medverkar Boverkets Susann Bard som i egenskap av utredare besökte Halland i tisdags. Samtalet mellan Ola Johansson och Susann Bard leds av Pelle Thörnberg.

Stefan Bengtsson (C), regionråd i Halland, medverkar på Region Hallands seminarier på onsdagen.

Hur kan spårvägar byggas för att fungera så gynnsamt som möjligt i en allt mer cykeltät stadsbild? Det är temat för ett av tisdagens seminarier där Henrik Oretorp (C), kommunråd i Halmstad medverkar.

– Jag skall bland annat representera kommunen och Svenska cykelstäder där jag är ordförande på ett seminarium vi har tillsammans med Spårvagnsstäderna, säger han.

Även Mari-Louise Wernersson som är ledamot i Centerpartiets partistyrelse deltar i en rad seminarier och möten under Almedalsveckan. Tillfälliga bostäder och tillfälligt bygglov och möte med förpackningsindustrin står bland annat på schemat under tisdagen. På onsdagen håller Centerpartiets kommunala sektion, där hon är ordförande, ett seminarie om närmare vård.

- På onsdagen medverkar jag också på Trivectors seminarie om Hållbart Transportsystem tillsammans med Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith och representant för Trafikverket.

Centerpartiets program återfinns här: https://www.centerpartiet.se/landningssidor/2017-juni/almedalen-2017.html