Många nya vill företräda Centerpartiet i region och riksdag 2018

Över hälften av alla som vill kandidera till region- och riksdagsvalet för Centerpartiet i Halland 2018 är nya. Centerpartiet i Halland har därför provat några nya grepp för att presentera kandidaterna i den pågående medlemsomröstningen.

Kandidaterna presenteras öppet på hemsidan och i går kväll arrangerades en kandidatpresentation live i Falkenberg.

- Ett parti som vill förnya politiken behöver en bra mix av erfarenhet och nytänkande. Som ordförande för Centerpartiet i Halland är jag stolt över att så många oerhört kompetenta människor vill bidra till att skapa ett bättre samhälle i Centerpartistisk anda, säger Henrik Oretorp ordförande för Centerpartiet i Halland.

Att få rösta på sina personliga favoriter och visa nomineringskommittéerna vilka man vill se i topp på vallistorna är en av medlemsförmånerna i Centerpartiet. När Centerpartiet i Halland ett år före valet genomför sin medlemsomröstning till kommun-, region- och riksdagsvalet 2018 finns det över 300 namn att rösta på.

- Det stora intresset visar på den stora tron man har på politiken som verktyg att förändra samhället till det bättre, konstaterar Henrik Oretorp.

Fakta om nomineringsprocessen:

Kandidaterna till region-, riksdags- och kommunvalet finns presenterade här

Medlemsomröstningen pågår till 10 september 2017.

Nomineringskommittéerna tar fram förslag på listor som sedan beslutas på nomineringsstämmorna.

Listorna till region- och riksdagsvalet klubbas av 200 ombud från hela Halland på nomineringsstämman den 25 november 2017 i Katrinebergs folkhögskola, Vessigebro.