Partistämman: Tillåt gårdsförsäljning hos producenterna och lagerhållning hos ombuden

Det halländska ombudet Anders Eriksson, Kungsbacka, fick inte igenom sin motion om att låta lokala privatägda butiker få licens på att sälja vin och öl. Däremot vill Centerpartiet göra det enklare för lanthandlare att bli ombud för Systembolaget och tillåta dem att sälja vin och öl direkt från hyllan.

- Genom lagerhållning hos Systembolagets ombud ges även boende på landsbygden möjlighet att ibland välja vin eller öl direkt ifrån hyllan istället för att alltid planera sina inköp i förväg, säger Henrik Oretorp, ordförande för Centerpartiet i Halland.

Vidare beslutade centerstämman om att tillåta gårdsförsäljning, vilket är ett stort steg framåt för att främja lokalt entreprenörskap. Halland har en lång bryggeritradition med många små bryggerier som idag har svårt att ta sig in på marknaden.

- Genom gårdsförsäljning öppnas en stor möjlighet upp för lokala producenter att sälja sina produkter. I kombination med beslutet om lagerhållning borde lokalproducerat vin och öl kunna säljas direkt i den lokala lanthandeln, avslutar Henrik Oretorp.

Läs mer i media:

P4 Halland: Hallandsmotion om monopol föll

TV4: C debatterar Systembolagets monopol

Aftonbladet: Knappt C-nej till slopat spritmonopol

HN: Bra flyt för centern och Annie Lööf

HN: Alltför krångligt att gå ut efter öl

HN: Halländsk delseger för liberalisering

GP: Knappt C-nej till slopat spritmonopol